Kan ik een cursus op Logoplein ook op mijn tablet of telefoon volgen?

Technisch is dat zeker mogelijk. Voor een prettige weergave van de video’s is een telefoon waarschijnlijk niet optimaal maar het kan wel. Bijvoorbeeld als je even een voorbeeld van een tekening wilt bekijken in je pauze.

Let wel even op dat je alleen kunt inloggen met een device waar je ook je mail kunt openen. De inloglink wordt verstuurd naar je mail en vanuit die mail open je vervolgens Logoplein op het apparaat waar je de mail opende.

Kan ik samen met mijn collega een cursus volgen?

Jazeker, dat vinden wij leuk, samen leren is motiverend!

Een cursus op Logoplein is persoonlijk, je voortgang wordt bijgehouden en je ontvangt na afloop een certificaat dat je de cursus hebt voltooid.

Deze collega vraagt daarom zijn of haar eigen persoonlijke toegang tot de cursusomgeving aan en schaft de cursus op het eigen mailadres aan.

Wil je een cursus met een hele groep collega’s doen, neem dan contact op zodat we een groepsaanbod kunnen doen.

Ik ben nog niet klaar met de cursus maar mijn toegang verloopt!

Als aan een cursus een tijd is gekoppeld dat ie voor jou beschikbaar is dan staat dat vermeld in de bevestigingsmail die je hebt ontvangen.

Ben je nog niet klaar met de cursus binnen die vastgestelde tijd dan kun je verlengen. Neem in dat geval contact op met ons zodat we een passend aanbod kunnen doen voor de tijd die je nog nodigt denkt te hebben.

Welke cursussen zijn er allemaal?

Het aanbod van cursussen is te vinden op de cursussenstartpagina.

Sommige cursussen hebben een drempel, zo moet je voor de minicursussen Herkenbaar en eenvoudig tekenen, de basiscursus Herkenbaar en eenvoudig tekenen hebben gedaan. Is er een dergelijk drempel dan zie dat als je naar de cursusinformatie doorklikt.

Hoe werken de cursussen op Logoplein?

Elke cursus op Logoplein start met een les met uitleg over de knoppen en schermen van de e-learning.

Met de gebruikte techniek van onze e-learnings maken we het zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk zodat je intuïtief al kunt klikken en starten.

De eerste keer dat je een cursus doet kan het handig zijn om de startinstructie goed te bekijken, zodat je alle handige functies hebt gezien. Of je begint gewoon en raadpleegt de instructieles als je ergens tegenaan loopt.

Kan ik samen met een collega hetzelfde account gebruiken?

Een account op Logoplein is persoonlijk, het is gekoppeld aan jouw e-mailadres en bijvoorbeeld bij een cursus wordt jouw voortgang bijgehouden en ontvang je een persoonlijke certificaat na voltooiing.

Je collega kan zelf een gratis account aanvragen op Logoplein en zijn of haar persoonlijke aankopen doen van cursussen of thema’s voor logopedisten.

Ik heb de link in mijn browser geplakt maar ik kom niet in Logoplein

Klik je op de ontvangen link dan opent je browser, wordt de pagina automatisch ververst en zit je gelijk op Logoplein.

Als je in plaats daarvan de link uit de mail kopieert en plakt in je browser dan kan het nodig zijn om de pagina te verversen.

Dus: zie je na het plakken van de link en het klikken op Enter nog steeds de uitgelogde pagina, ververs dan de pagina.

Ik heb een link aangevraagd maar niet ontvangen

De link om in te loggen wordt verstuurd naar het mailadres waarmee je je inschrijving  op Logoplein hebt gedaan. Heb je geen link ontvangen check dan het volgende:

✓ Heb je het mailadres van je account ingevuld?
✓ Is de link in je spam terechtgekomen?
✓ Heb je de link aangevraagd op de computer/tablet/telefoon waar je op dit moment wilt inloggen?
✓ Heb je een spamfilter? Zorg dan dat mailadressen die eindigen op burgerscheffer.nl en logoplein.online als veilig worden gezien.

Als je dit hebt gecheckt en je kunt nog steeds niet inloggen, mail dan naar lia@burgerscheffer.nl.

Hoe vraag ik een account aan?

Als je een cursus aanschaft of lid wordt van Logoplein krijg je een account dat je tot wederopzegging kunt gebruiken.

Een gratis account vraag je hier binnenkort aan (formulier volgt)

Is deze cursus ook voor mij als ik al wel aardig kan tekenen?

Als je al kunt tekenen is de cursus nog steeds interessant, je kunt dan kiezen voor de basisoptie, je hebt dan 3 maanden toegang. Je  zult dan met een flink tempo aan de slag moeten als je alle lessen wilt doen en alle toepassingen wilt uitproberen in de praktijk. Als je rustig onze basisprincipes wilt inoefenen en toepassen dan is het fijn om langer de tijd te hebben en kies je voor 12 maanden toegang.

Ik zie steeds Logoplein staan, is de cursus alleen voor logopedisten?

Nee, zeker niet! De cursus is voor iedereen die met kinderen werkt. Tekenen is zeer geschikt voor het stimuleren van taalontwikkeling en ondersteunen en versterken van communicatieve functies, daarom hebben al veel logopedisten de workshop gevolgd. Met deze e-learning richten we ons op nog veel meer doelgroepen omdat we geloven dat kunnen tekenen onmisbaar is als je werkt met kinderen.

Krijg ik feedback op mijn tekeningen?

Ja, tijdens een livesessie krijg je feedback. In het cursuspakket is 1 gratis livesessie opgenomen, die  is online en je neemt je masterpiece (eindopdracht waarin alles samenkomt) mee om uit te wisselen met andere cursisten en feedback van elkaar en Nelleke en Anja te ontvangen.
Daarnaast kun je je tekeningen delen in je Instagramfeed, als je daarbij #herkenbaareneenvoudig gebruikt dan krijgen Nelleke en Anja ze ook te zien en kunnen ze erop reageren.

Wie zijn de trainers van deze cursus?

Nelleke Kaldeway is illustrator en ondernemer. Zij studeerde creatieve therapie en heeft veel ervaring in het werken met kinderen, ze heeft er zelf vier :). Nelleke woont in Amersfoort en tekent op Instagram over haar gezin met kinderen, @nellekekaldeway. Zij is ook het creatieve brein achter het Instagramaccount @herkenbaar_en_eenvoudig.
Anja Scheffer is logopedist met een specialisme in communicatieve taaltherapie en het ontwikkelen van praktische trainingen en materiaal voor o.a. logopedisten.
Samen gaven Nelleke en Anja al meer dan 25 keer de cursus Herkenbaar en eenvoudig tekenen in 1 dagdeel, met veel enthousiaste fans.
In een van de lessen maak je verder kennis met Anja en Nelleke.

Wat maakt deze cursus anders dan andere tekencursussen?

Wat deze cursus uniek maakt is de stevige basis met de twee basisprincipes en de voortdurende koppeling met de praktijk van het werken met kinderen. Je leert niet alleen vlot zelf eenvoudig en herkenbaar te tekenen, je krijgt ook veel voorbeelden van toepassingen en oefent daar zelf mee.

Wat is de waarde van de credits?

1 thema = 3 credits
1 live sessie = 2 credits
Cursus Herkenbaar en eenvoudig tekenen (12 maanden) = 20 credits

De verschillende creditbundels vind je onder Mijn profiel, hoe groter de bundel hoe meer korting.

Welke mix je maakt met je credits bepaal je zelf. Je hebt het hele jaar en zover je tegoed strekt, de tijd om je eigen mix te maken.  En kom je credits te kort dan kun je die gemakkelijk bijbestellen.

Ik heb niet genoeg credits voor een cursus, nieuw thema of livesessie

Als je niet voldoende credits hebt voor het ontgrendelen van een thema, het deelnemen aan een livesessie of het aanschaffen van een cursus, dan kun je ze op twee manieren bijkopen. Dit kan tijdens het ‘bestelproces’ en het kan bij ‘Mijn profiel’.  Er zijn verschillende bundels, bij meer credits krijg je meer korting, dit kun je zien tijdens het bestelproces.

Hoeveel credits heb ik nog?

Bij ‘Mijn profiel’ kun je zien wat je tegoed aan credits is. Als je een cursus koopt of livesessie of thema toevoegt aan je bibliotheek zie je  hoeveel credits je daarvoor inwisselt en dit wordt vervolgens ook weer direct verwerkt in je tegoed.

Hoe werken de credits?

Je credits kun je vrij besteden op Logoplein, aan thema’s, cursussen en livesessies. Je actuele tegoed aan credits vind je in Mijn Profiel.

Als je een thema wilt toevoegen aan je bibliotheek, dan kies je bij de eerste keer dat je het thema opent (vanuit de mailing bij het uitkomen van het thema of op de homepage bij ‘Alle thema’s’) voor Meer info en ontgrendelen. Als je nog credits hebt kun je die inwisselen. Heb je geen credits meer dan kun je die direct bijkopen en inwisselen.

Je kunt altijd credits bijkopen, deze blijven geldig zolang je abonnement loopt.

Credits kopen kan bij ‘Mijn Profiel’ of bij het aanmelden voor een live sessie of het ontgrendelen van een thema.

Waarom Logoplein?

Anja: “De werkdruk is hoog bij Logopedisten: Er zijn veel administratieve handelingen, contact met ouders, scholen, bij- en nascholing volgen om onze vakkennis bij te houden en last but nog least maatwerk leveren bij cliënten met diverse problematiek.

Wat mijn dag goed maakt is leuke, effectieve behandelingen geven. Dan ben ik zinvol bezig en dan heb ik minder last van werkdruk. Dat is een van de redenen dat ik Logoplein heb opgericht, een online platform voor Logopedisten die werken met kinderen met spraak-, taal- en communicatieproblemen. Een platform met behandelfilmpjes, tutorials waarin je leert tekenen van Nelleke Kaldeway, tips voor prentenboeken, spelletjes of apps en een een toegankelijk artikel. En elke maand verrassingen in de snuffelhoek.

Logoplein inspireert, scheelt je voorbereidingstijd en vergroot je werkplezier.”

Stadsleven

Taaldenkvragen bij stadsleven

  • Wat voor gebouw zie je linksonder?
  • Hoe zie je dat?
  • Wat word er allemaal gedaan in het park?
  • Waarvoor zijn er parken in een stad denk je?

Woordenschat

  • De straat
  • Het park
  • Het gebouw

Amsterdam

Taaldenkvragen bij Amsterdam

Taaldenkvragen bij Amsterdam

  • Hoe kun je zien dat dit een stad is?
  • Zijn deze huizen oud of nieuw en hoe kun je dat zien?
    • in wat voor huis woon jij zelf?
    • ziet dat huis er heel anders uit dan deze huizen?
  • Welke vervoermiddelen zie je hier allemaal?
  • Waarom is het hier zo druk? (is een stad/hoofdstad, kermis etc)

woordenschat:

  • De gracht
  • De kermis
  • Het concert
  • Uitgaan

De haven van Rotterdam

Taaldenkvragen bij de haven van Rotterdam

    • Wat is het verschil tussen deze plaat en de vorige plaat (Waddeneilanden)? (natuur, druk, meer verkeer)
    • Waarom staan er in een stad vaak meer flats?
      • Wat is een voordeel van een flat? ( veel mensen wonen op een klein oppervlak)
    • Wat zijn nog meer plekken waar mensen kunnen wonen?
    • Wat doen de mensen hier op de weg? ( op vakantie, op weg naar het werk)

Woordenschat

  • De haven
  • De file
  • Vervoersmiddelen

De waddeneilanden

Taaldenkvragen bij de waddeneilanden

Taaldenkvragen bij de waddeneilanden

  • Waarom zie je niet zoveel auto’s op het eiland?
  • Waarom is het hier in de zomer veel drukker dan in de winter?
    • Wat komen de mensen hier doen?
  • Welke sporten zie je allemaal hier? (kanoën, zeilen, paardrijden, parachutespringen, surfen)

Woordenschat:

  • Het eiland
  • De vuurtoren
  • De parachute

De duinen

Taaldenkvragen de duinen

Taaldenkvragen bij de duinen:

  • Welk seizoen is het op de plaat?
  • Waar kun je dat aan zien?
    • Wat hebben de mensen aan?
    • Wat doen de mensen?
    • Kijk eens naar de kleur van het gras en de bomen
  • Als het hier winter zou zijn zou het er dan heel anders uitzien?
  • Hoe zou het er uitzien?
    • Zou het net zo druk zijn?
    • Waarom zou het wel zo druk/niet zo druk zijn?
  • Waarom is de paal met Nijntje zo hoog?
  • Waar denk je date paal met Nijntje voor is?
  • Waarom zijn her duinen?
    • Wat ligt er achter de duinen en het strand?
    • Wat zou er kunnen gebeuren als er geen duinen zouden zijn?

Woordenschat:

  • De duinen
  • Het seizoen (de seizoenen)
  • De rotonde (verkeersplein)

TIPS

Als je aan de Communicatieve doelen werkt is het soms handig om met twee kaartjes te werken bijvoorbeeld: ‘een vraag stellen’ en ‘antwoord geven op een vraag’ en ‘ik ben aan de beurt’ en ‘de ander is aan de beurt’. Je kunt de kaartjes omwisselen in het blokje maar je kunt ook het tweede met de rug tegen het andere in een blokje zetten of een tweede blokje gebruiken (bij je bestelling kun je evt. een extra blokje bestellen).

Bij een aantal Communikaarten krijg je een behandelidee cadeau. Bijvoorbeeld bij ‘vertellen wat je van plan bent’: werken met constructiemateriaal of sensopathisch materiaal als klei of zand is een goed idee om deze functies te modellen of uit te lokken. Bij ‘een verklaring geven’ werkt het vaak heel goed als je een situatie creëert waarin het heel logisch is dat je een verklaring geeft. Bijvoorbeeld: je hebt een pleister op je vinger en je zegt: “ik heb gisteren in mijn vinger gesneden”.

DOWNLOAD BLANCO COMMUNIKAARTEN

Niet alle communicatieve functies en conversatievaardigheden zijn in een beeld te vangen. Daarom kun je hier drie blanco kaarten downloaden. Schrijf hier de functie of vaardigheid op die je mist en wilt oefenen.

 

MEER LEZEN?

•   Kingma-van den Hoogen, F. (2010) Kinderen beter leren communiceren. Maklu.
•   Gerrits, E. e.a. (2017). Handboek Taalontwikkelingsstoornissen. Coutinho.
•   Van den Dungen, L. en M. Verboog (2001).  Beginnende communicatie. Pearson Benelux B.V.

OVERZICHT COMMUNICATIEVE VAARDIGHEDEN

Welke Communikaarten zijn er?

Er zijn communikaarten bij de volgende communicatieve vaardigheden:

Communicatieve functies

1.  Vertellen wat je van plan bent
2.  Vragen naar het plan van de ander
3.  Benoemen van eigen gevoel
4.  Vragen naar het gevoel van de ander
5.  Een grapje maken
6.  Een verklaring geven
7.  Een verklaring vragen
8.  Om verheldering vragen
9.  Om hulp vragen
10. Om toestemming vragen
11. Iets beloven
12. Vragen naar de naam van iets
13. Vragen wat de ander wil
14. Iemand groeten
15. Ergens de aandacht op vestigen
16. Om informatie vragen
17. Iets toevoegen aan wat de ander zegt
18. Iemand roepen
19. Iemand waarschuwen
20. Nieuwe informatie geven
21. Om uitleg vragen
22. Aangeven dat je de ander hebt gehoord
23. Vragen om herhaling
24. Iets weigeren
25. Overleggen met de ander
26. Antwoord geven op een vraag

ConversatievaardighedeN

27. (Reageren op de ander door) Een vraag stellen
28. 
Reageren op de ander (dmv hummen)
29. Reageren op de ander met mimiek
30. Een gesprek beginnen
31. Een gesprek beginnen in de groep
32. Ik ben aan de beurt
33. De ander is aan de beurt
34. Aandacht hebben voor de spreker
35. Aandacht hebben voor de luisteraar
36. De ander uit laten praten
37. Kijken of de ander nog geboeid is
38. Onvoldoende afstand houden
39. Voldoende afstand houden
40. Oogcontact maken
41. Naar het gezicht van de spreker kijken
42. Over-en-weer gesprek voeren
43. Aansluiten bij het onderwerp
44. Bij het onderwerp blijven
45. Rekening houden met wat de ander weet

NB: In de 3e druk (december 2021) zijn de kaarten genummerd volgens bovenstaande nummering. Tip voor als je de 1e of 2e druk hebt: nummer met een permanentstift je kaarten en print het overzicht uit en voeg het erbij. In de 1e druk zaten 40 kaarten, de 5 extra kaarten zijn los bij te bestellen, mail hiervoor naar Anja.

Het overzicht op A6 formaat vind je hier.

TOELICHTING OP DE GEBRUIKTE TERMEN

In de handleiding van de Communikaarten © wordt een aantal termen gebruikt die hieronder worden uitgelegd.

Communicatieve vaardigheden

Dit zijn vaardigheden die mensen nodig hebben om met anderen in gesprek te gaan. Hier vallen de communicatieve functies en de conversatievaardigheden onder.

Communicatieve functies

Met Communicatieve functie wordt bedoeld: Het verbaal uitdrukken van een intentie of bedoeling. (L.v.d. Dungen, 2007). De spreker wil iets bereiken bij de gesprekspartner.

De drie belangrijkste communicatieve functies zijn:
•   Representatiefunctie: het vragen en geven van informatie
•   Controlefunctie: het sturen / beïnvloeden van het gedrag van een ander
•   Expressiefunctie: het in taal uitdrukken van gevoelens

Twee ‘kleinere’ communicatieve functies zijn:
•   Sociale functie: groeten en beleefdheidsformules: hallo, doeg, hoi Marjan, hé, alsjeblieft
•   Interactiefunctie: het regelen van het gesprek, de verbale interactie: ‘wat zeg je’, ‘hé Arjen, weet….’, ‘nu mag ik wat zeggen’, ‘ik weet niet wat jij bedoelt’ enz.

Conversatievaardigheden

Conversatievaardigheden zijn gespreksvaardigheden. Hieronder wordt verstaan: Alle vaardigheden die de cohesie, de samenhang van uitingen in een gesprek bevorderen (McLaughlins,1998)

Typische conversatievaardigheden zijn:
•   Beurtnemen: om beurten spreken, beurtwisselsignalen waarnemen
•   Topic-management: het introduceren, vasthouden en afbouwen van een onderwerp

Vaardigheden die naar voren kunnen komen in een gesprek, maar die ook te maken hebben met verhaalopbouw, sociale afstemming, spreekstijl, in allerlei verschillende spreeksituaties:
•   Afstemmen van een onderwerp op voorkennis en interesse van de luisteraar
•   Samenhang in een vertelling creëren
•   Aanpassen van spreekstijl aan status, leeftijd luisteraar, en aan situatie
•   Hanteren van een spreekwijze (intonatie, luidheid, woordkeuze enz.) passend bij culturele conventies

Privacyreglement

Inleiding

Wij vinden het belangrijk dat de privacy van onze patiënten en cursisten goed is geborgd. Dit privacyreglement beschrijft hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, waaronder medische gegevens.

Als u vragen heeft over het privacyreglement kunt u hiermee terecht bij uw behandelaar.

Artikel 1          Definities

In dit privacyreglement wordt aan onderstaande begrippen de navolgende betekenis gegeven:

Gegevens                   de gegevens die betrekking hebben op een persoon
Praktijk                       Burger &Scheffer, verwerkingsverantwoordelijke
Patiënt                        een patiënt bij Burger & Scheffer
Cursist                         een logopedist of andere professional die een cursus volgt bij Burger & Scheffer
Verwerking                een bewerking of geheel van bewerkingen met betrekking tot gegevens of geheel van gegevens al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens (artikel 4 lid 2 Algemene Verordening Gegevensbescherming)

Artikel 2          Toepasselijkheid

Dit privacyreglement is van toepassing op alle verwerkingen van persoonsgegevens door de praktijk die betrekking hebben op patiëntenzorg en scholing aan logopedisten of andere professionals.

Artikel 3          Doelen

De praktijk kan de gegevens verwerken voor de volgende doelen:

(i) het verlenen van logopedische zorg;
(ii) het declareren van verleende logopedische zorg bij de patiënt of zorgverzekeraar;
(iii) kwaliteitscontrole;
(iv) wetenschappelijk onderzoek;
(v) scholing aan logopedisten of andere professionals.

Artikel 4          De gegevensverwerking

4.1 Patiënten

  1. Om goede zorg te kunnen verlenen worden gegevens over de logopedische behandeling vastgelegd in een dossier. Uw behandelend logopedist heeft wettelijk een dossierplicht. De behandelovereenkomst vormt de grondslag voor het mogen verwerken van de gegevens. Alleen uw behandelend logopedist heeft toegang tot de inhoudelijke gegevens voor zover dat nodig is om goede zorg te kunnen verlenen.
  2. De behandelend logopedist stuurt altijd na afsluiten van de behandeling of tussentijds, wanneer er een specifieke aanleiding voor is, een schriftelijk verslag naar de verwijzer en/of de huisarts. Daarnaast heeft de logopedist contact met andere professionals, die betrokken zijn bij de begeleiding van het kind indien dit in het belang is van de behandeling. Door ondertekening van de behandelovereenkomst geven de ouders toestemming om informatie te delen met professionals die direct bij het kind betrokken zijn. Wanneer wij gegevens uitwisselen met derden of overleg plegen in het kader van de behandeling, zullen we u altijd vooraf verwittigen van het feit dat er overleg wordt gepleegd en gegevens worden gedeeld, zodat u per gepland contactmoment de gelegenheid hebt om vooraf uw toestemming in te trekken.
  3. Daarnaast worden de gegevens gebruikt om de verleende zorg te kunnen declareren. Medewerkers van Burger & Scheffer met een autorisatie om behandelingen te declareren hebben toegang tot het elektronisch patiëntendossier, maar hebben geen toegang tot de inhoudelijke behandelgegevens.
  4. Als zorgaanbieder is de praktijk wettelijk verplicht om te zorgen voor systematische bewaking van de kwaliteit van de geboden zorg. Dit gebeurt in de vorm van een audit. De verzamelde patiëntgegevens kunnen bij een audit worden gebruikt. Wij zullen daarbij niet meer gegevens verwerken dan nodig is. Ook worden gegevens daar waar mogelijk gepseudonimiseerd of geanonimiseerd zodat deze niet herleidbaar zijn tot individuele personen. Indien de praktijk ge- audit wordt, moeten enkele patiëntendossiers worden bekeken. Aan patiënten zal vooraf toestemming worden gevraagd voor het gebruik van het dossier ten behoeve van de audit.
  5. Als wij uw gegevens gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek zal hiervoor voorafgaand om uw toestemming worden gevraagd. Wij zullen niet meer gegevens verwerken dan nodig is voor het betreffende onderzoek. Ook worden gegevens daar waar mogelijk gepseudonimiseerd of geanonimiseerd zodat deze niet herleidbaar zijn tot individuele personen.
  6. Zorgverzekeraars kunnen in het kader van materiële controle inzage verlangen in dossiers. Een materiele controle is gericht op het vaststellen van de rechtmatigheid van de in rekening gebrachte zorg. De praktijk is gehouden om hieraan medewerking te verlenen. De zorgverzekeraars controleren op aanwezigheid van een verwijzing en type diagnose. Hierbij worden geen behandelinhoudelijke gegevens gevraagd of verstrekt.
  7. Maatschap Burger & Scheffer verzorgt cursussen aan logopedisten. Soms worden daarin filmfragmenten gebruikt van onderdelen van een logopedische behandeling. Een filmfragment met daarop een kind in beeld wordt alleen gebruikt, wanneer ouders uitdrukkelijk vooraf schriftelijk toestemming hebben gegeven voor het gebruik van het betreffende filmfragment. Deze toestemming is voorbehouden aan het tonen van het fragment in een specifieke cursus. Wanneer ouders hiervoor toestemming verlenen, wordt de schriftelijke toestemming bewaard en een afschrift meegegeven aan ouders. Deze toestemming kan altijd weer worden ingetrokken.
  8. Uw gegevens worden niet met derden gedeeld, tenzij sprake is van een van de hiervoor genoemde situaties. Indien zich een situatie voordoet die niet hierboven beschreven is, wordt u hiervan op de hoogte gesteld en wordt het privacy reglement bijgesteld.

4.2 Cursisten (logopedisten of andere professionals)

  1. Er worden persoonsgegevens verzameld t.b.v. inschrijving, betaling, organisatie en certificering van de cursist.
  2. Er worden gegevens bewaard t.b.v. de ADAP in verband met het aantonen van de rechtsgeldigheid van de toegekende geaccrediteerde punten (naam en contactgegevens en aanwezigheid op cursus)
  3. Deze opgevraagde gegevens worden niet met derden gedeeld, anders dan na uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de cursist.

Artikel 5          Beschrijving van de gegevens

5.1 Patiënten

De navolgende gegevens kunnen worden verwerkt:

  • naam;
  • adres- en contactgegevens;
  • geboortedatum;
  • BSN nummer;
  • nummer van het ID of paspoort;
  • (para)medische gegevens die relevant zijn voor de logopedische behandeling;
  • gegevens van psychologisch onderzoek;
  • gegeven van de school, waaronder een uitdraai van het leerlingvolgsysteem en/of andere toetsen;
  • naam huisarts/andere zorgverleners;
  • verzekeringsgegevens;
  • gegevens van de ouder(s)/wettelijk vertegenwoordiger.

5.2 Cursisten

  • naam;
  • adres- en contactgegevens;
  • geboortedatum en geboorteplaats;
  • kwaliteitsnummer logopedist;
  • gegevens van de organisatie/praktijk waar de cursist werkzaam is.

Artikel 6          Rechten

6.1 Patiënten

  1. Als patiënt heeft u het recht te weten dat gegevens over u worden verwerkt. Wij informeren u daarover in algemene zin door middel van dit privacyreglement. Wij, in het bijzonder uw behandelend logopedist, informeert u ook in specifieke gevallen, bijvoorbeeld als een brief aan de huisarts wordt gestuurd over de voortgang of aan het einde van de behandeling.
  2. U heeft als patiënt het recht op inzage in uw gegevens. Ook kunt u een kopie opvragen van het dossier waarin uw gegevens staan. Wij nemen een verzoek tot inzage of kopie zo snel als mogelijk in behandeling. Een kopie wordt bij voorkeur ‘in handen’ gegeven, waarbij wij vragen u te legitimeren met een geldig identiteitsbewijs. Deze voorzorgsmaatregel is om te voorkomen dat uw gegevens bij onbevoegden terechtkomen. Ook biedt het persoonlijk overhandigen de mogelijkheid om eventuele vragen te beantwoorden.
  3. U heeft als patiënt het recht om rectificatie te verzoeken als sprake is van een onjuist- en/of onvolledigheid in uw gegevens. Wij zullen eventuele onjuist- en/of onvolledigheden zo snel als mogelijk aanpassen, binnen een termijn van drie weken.
  4. Als u gegevens wilt laten vernietigen kunt u daartoe een verzoek indienen. Wij vragen u om dit verzoek schriftelijk te doen en indien het om medische gegevens gaat zo mogelijk de beweegredenen te vermelden. De behandelend logopedist beoordeelt binnen drie maanden na het verzoek of tot vernietiging wordt overgegaan. Als er een zwaarwegende reden is om het verzoek niet in te willigen, bijvoorbeeld als het informatie betreft die van aanmerkelijk belang is voor een ander dan de patiënt, kan besloten worden om niet tot vernietiging over te gaan. Als uw verzoek wordt afgewezen doen wij dat gemotiveerd.
  5. Het is mogelijk dat u als ouder van een patiënt een verklaring wil toevoegen aan het dossier van uw kind. Wij verzoeken u om deze verklaring aan uw behandelend logopedist te overhandigen zodat dit aan uw dossier kan worden toegevoegd.
  6. Bij het uitoefenen van rechten als beschreven in dit artikel geldt ten aanzien van minderjarigen en onder curatele gestelde personen het volgende:
  • Betreft het een minderjarige tot 12 jaar dan worden de rechten door de wettelijk vertegenwoordiger, doorgaans zijn dit de ouders, uitgeoefend;;
  • Betreft het een minderjarige in de leeftijd van 12 tot en met 15 jaar dan worden de rechten door de minderjarige en diens wettelijke vertegenwoordiger uitgeoefend;;
  • Betreft het een minderjarige vanaf 16 jaar dan kan de minderjarige zelf de rechten uitoefenen;;
  • Betreft het een persoon die onder curatele is gesteld dan worden de rechten door de wettelijk vertegenwoordiger uitgeoefend.

6.2 Cursisten

  1. Als cursist heeft u het recht te weten dat gegevens over u worden verwerkt ten behoeve van organisatie en registratie van het certificaat. Wij informeren u daarover in algemene zin door middel van dit privacyreglement.
  2. U kunt te allen tijde Burger & Scheffer vragen uw gegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen.

Artikel 7          Bewaartermijn

7.1 Patiënten

  1. Het dossier met behandelinformatie wordt gedurende vijftien jaar na afloop van de behandelingsovereenkomst bewaard, tenzij goed zorgverlenerschap met zich meebrengt dat de gegevens langer worden bewaard.
  2. Voor dossiers met behandelinformatie van minderjarige personen geldt dat de bewaartermijn van vijftien jaar begint te lopen vanaf de leeftijd van 18 jaar.
  3. Uitzondering op het voorgaande in dit artikel is van toepassing als op uw uitdrukkelijk schriftelijk verzoek gegevens zijn vernietigd.

7.2 Cursisten

  1. Gegevens worden niet langer bewaard dan voor het doel waartoe zij dienen, zoals hierboven genoemd onder 4.2

Artikel 8          Geheimhouding

Wij gaan vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om. Dit betekent dat wij patiëntgegevens niet aan derden verstrekken behoudens de hierna genoemde uitzonderingen. Ook leggen wij een geheimhoudingsverplichting op aan onze medewerkers. Wij hebben verwerkersovereenkomsten met externe partijen die de praktijk inschakelt ten behoeve van onze activiteiten, zoals bijvoorbeeld leveranciers van software.

Gegevens kunnen alleen aan derden verstrekt worden als:

  1. U hiervoor schriftelijk toestemming heeft gegeven, zoals geformuleerd in de behandelovereenkomst. Het gaat hierbij onder meer om het verstrekken van de gegevens die noodzakelijk zijn voor een goede zorgverlening en gegevens die verstuurd worden aan de verwijzer. Vaak is de verwijzer de huisarts;
  2. er zwaarwegende redenen zijn om het medisch beroepsgeheim te doorbreken, bijvoorbeeld als sprake is van een noodtoestand in de zin van een conflict van plichten of bij signalen die wijzen op kindermishandeling en/of huiselijk geweld; of
  3. wij daartoe gehouden zijn op grond van een wettelijke verplichting of krachtens een gedane rechterlijke uitspraak.

In alle gevallen wordt u door ons vooraf geïnformeerd.

Gegevens van cursisten worden niet met derden gedeeld, anders dan na uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de cursist.

Artikel 9          Informatiebeveiliging

Wij nemen alle passende technische en organisatorische maatregelen die redelijkerwijs mogelijk zijn om de beveiliging van uw gegevens te waarborgen. Dit betreft onder meer:

  1. het gebruik van beveiligde en versleutelde verbindingen;;
  2. het gebruik van beveiligde datadragers (PC/USB stick/externe harde schijf)
  3. papieren onderdelen van het patiëntdossier, zoals testformulieren en rapportage van derden, worden op onze praktijk in een afgesloten kast bewaard.
  4. het geven van verantwoordelijkheid aan u als patiënt / cursist om zelf informatie vast te leggen (bv. filmpjes van de behandeling, door uzelf gemaakt) of te delen (bv. het meenemen van een verslag naar de leerkracht door uzelf)

Artikel 10       Verantwoordelijke gegevens bescherming

  1. De eigenaars van Burger & Scheffer fungeren gezamenlijk als verantwoordelijken voor de gegevensbescherming.
  2. Hiermee hebben zij tot taak binnen de praktijk toezicht te houden op de gegevensverwerking en op de naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Artikel 11        Wijzigingen

De praktijk kan het privacyreglement eenzijdig aanpassen, bijvoorbeeld als de wetgeving wijzigt. Wij zullen u in dat geval via onze website www.burgerscheffer.nl  informeren.

Artikel 12        Klachten

Hoewel wij al het nodige doen om uw privacy te borgen kan het zijn dat u niet tevreden bent over de wijze waarop uw gegevens worden verwerkt. Als u een klacht heeft kunt u dit bespreken met uw behandelaar of de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris is te bereiken via www.klachtenloketparamedici.nl. Ook kan schriftelijk een klacht worden ingediend bij Ellen Burger of Anja Scheffer, zie de contactgegevens op www.burgerscheffer.nl .

Het staat u te allen tijde vrij om uw klacht bij de Autoriteit Persoonsgegevens in te dienen.

Versie d.d. 22 mei 2018

Proefbehandeling

Een proefbehandeling betekent dat we 4 tot 8 logopedische behandelingen aan uw kind geven, en daarna de behandeling overdragen aan uw eigen logopedist. De proefbehandeling is bedoeld om de beste behandelaanpak voor het probleem van uw kind te zoeken en over te dragen.

Regelmatig geven we een proefbehandeling op verzoek van een verwijzer zoals een audiologisch centrum of een Commissie van Begeleiding van een cluster-2 school. Soms geven we een proefbehandeling op verzoek van een logopedist of op verzoek van ouders.

Tijdens de proefbehandeling vragen we u filmpjes te maken van de logopediebehandeling zoals wij die uitvoeren. Deze filmpjes gebruiken we om aan uw eigen logopedist uit te leggen hoe ze de behandeling aan kan pakken. We sluiten de proefbehandeling af met beknopte rapportage. Wanneer er een uitgebreide overdracht nodig is aan uw behandelend logopedist in de vorm van een skype-afspraak of een telefonische overdracht van meer dan 20 minuten, schrijven we daarvoor een factuur. De proefbehandelingen declareren we als logopedische zitting bij uw zorgverzekeraar. De uitgebreide overdracht naar uw eigen logopedist, met uitleg van behandeltechnieken, wordt niet door uw zorgverzekeraar vergoed.

Procedure proefbehandeling

  1. U of de behandelend logopedist van uw kind neemt contact met ons op met het verzoek om een proefbehandeling
  2. Wij doen een korte telefonische intake, vaak met de behandelend logopedist, om te horen wat het probleem van uw kind is en waarom de behandeling niet vlot. Deze telefonische intake met uw behandelend logopedist is belangrijk om in te kunnen schatten of wij de expertise hebben voor het probleem van uw kind. We vragen ook eerdere rapportage bij u op om die te kunnen bestuderen.
  3. Als we denken dat een proefbehandeling zinvol is, vraagt u een verwijzing bij uw huisarts voor ‘gespecialiseerde logopedie’. We maken een afspraak voor een start van de proefbehandeling. Sommige ouders moeten een eind rijden voor de proefbehandeling. We zoeken naar een tijd die zo goed mogelijk aansluit bij uw mogelijkheden en reistijd.
  4. We starten met de proefbehandeling en gebruiken verschillende behandeltechnieken. De insteek die het beste werkt bouwen we uit in een aantal behandelingen. We vragen u steeds korte filmpjes te maken, waarbij we precies aangeven wanneer u moet starten en wanneer eindigen met filmen. Tijdens het filmen geven we uitleg aan de logopedist.
  5. We hebben een kort telefonisch overleg met de behandelend logopedist, waarin we verwijzen naar de gemaakte filmpjes.
  6. We schrijven een beknopt verslag, waarvan een exemplaar wordt gestuurd naar de huisarts, naar u en naar de behandelend logopedist.

Wanneer een uitgebreid overleg met de behandelend logopedist nodig is, dus langer dan 20 minuten en/of een extra verslag waarin de behandeltechnieken worden uitgeschreven, wordt daarvoor een factuur geschreven. Deze wordt naar u als opdrachtgever gestuurd. Het tarief voor uitgebreide rapportage of uitgebreide overdracht aan uw logopedist is € 90,00.

Consultatie

Voor een consultatie krijgt u of de instelling waar uw kind begeleid wordt, een offerte. Wij starten met de consultatie, wanneer de offerte is ondertekend. Dit is noodzakelijk, omdat een consultatie niet door de zorgverzekeraar wordt vergoed. Een consultatie is voor ons arbeidsintensief. We doen dossieronderzoek, overleggen met uw logopedist of de instelling en doen een uitgebreid logopedisch of linguïstisch onderzoek met een nauwkeurige analyse. Vervolgens moet een behandelvoorstel worden bedacht, opgeschreven en overgedragen aan uw logopedist. Bijna al deze handelingen zijn niet declareerbaar bij uw zorgverzekering.

Bij een consultatie willen we uw kind ook altijd zien, om onderzoek te doen en behandel-elementen uit te kunnen proberen. Alle kindcontacten zijn wel declareerbaar als logopedische behandeling bij uw zorgverzekering. Hiervoor is een (nieuwe) verwijzing van de huisarts nodig voor logopedie.

Procedure consultatie

  1. U of de behandelend logopedist van uw kind neemt contact met ons op met het verzoek om een consultatie.
  2. Wij doen een telefonische intake, om te onderzoeken wat precies het probleem van uw kind is en of wij iets zouden kunnen bieden (of dat uw kind bijvoorbeeld eerst door een andere professional zou moeten worden gezien). Deze telefonische intake met u en met uw behandelend logopedist is erg belangrijk om in te kunnen schatten hoeveel werk de consultatie voor ons is.
  3. Wij schrijven een offerte op basis van de hoeveelheid ingeschat werk. U of uw instelling tekent de offerte.
  4. We vragen eerder gemaakte rapportage op en doen dossieronderzoek en plannen zo nodig een tweede gesprek in met uw behandelend logopedist om te achterhalen wat er al precies is gedaan. Ook vragen we eerder onderzoeksmateriaal op in de vorm van audio- of video-opnames.
  5. We maken een afspraak voor een logopedisch of psycholinguïstisch onderzoek.
  6. We analyseren de onderzoeksgegevens en leggen deze analyse naast de dossiergegevens.
  7. We maken enkele afspraken voor een proefinterventie met uw kind.
  8. We schrijven een verslag, met daarin de resultaten van het uitgebreide onderzoek, een handelingsgerichte diagnose en een uitgewerkt behandelvoorstel.
  9. We leggen het behandelvoorstel uit aan uw eigen logopedist en geven voorbeelden van behandeltechnieken.
  10. We sturen de factuur naar u of naar de instelling of de behandelend logopedist.

Het uurtarief bij een consultatie is € 80,00 voor Anja Scheffer (logopedische consultatie) en € 90,00 voor Ellen Burger (psycholinguïstisch onderzoek en behandelplan)

U vindt onderaan deze pagina een voorbeeldofferte, zodat u een idee hebt van de totaalkosten van een consultatie.

Klachtenprocedure bij klachten over de logopedie

Ontevreden? Blijf er niet mee zitten!

U komt voor goede logopedische hulp. Die willen wij u graag bieden en we doen er alles aan om goede zorg te verlenen en alles zorgvuldig te organiseren. Mocht u niet tevreden zijn, dan vinden wij het erg fijn als u dit met uw eigen logopedist bespreekt. Waarschijnlijk komen we er samen uit. Als dit niet lukt kunt u terecht bij de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF), de beroepsvereniging voor logopedisten: Hier vindt u meer informatie over de klachten- en geschillenregeling Paramedici. Wij zijn aangesloten bij de Klachten- en geschillenregeling Paramedici.

Klachtenprocedure bij klachten over cursussen

KLACHTENPROCEDURE BIJ KLACHTEN OVER CURSUSSEN (versie01032017)

De klachtenprocedure is bedoeld om cursisten van Burger & Scheffer te informeren over de handelwijze bij klachten.

1. De cursist dient de klacht mondeling of schriftelijk (per post of mail) in.

2. De klacht zal te allen tijde vertrouwelijk worden behandeld. Deze vertrouwelijkheid betreft zowel de klacht, de klager als het cursusbedrijf en de docent.

3. Burger & Scheffer neemt binnen vijf werkdagen contact op met de klager, na het ontvangen van de klacht. In dit gesprek zoekt Burger & Scheffer met de klager naar de strekking van de klacht en indien van toepassing acties om de klacht af te handelen.

4. Burger & Scheffer legt de klacht vast in een document, waarin duidelijk wordt beschreven: de klacht van de klant zoals besproken in het telefoongesprek, de besproken oplossingen en de te nemen acties. Klager krijgt hiervan een afschrift .

5. Indien nodig wordt de klant uitgenodigd voor een face-to-face gesprek. Hierin wordt opnieuw of nader ingegaan op de strekking van de klacht en zo nodig te nemen acties om de klacht af te handelen.

6. Burger & Scheffer legt de uitkomsten van dit face-to-face gesprek vast in een document, waarin duidelijk wordt beschreven: de klacht van de klant zoals besproken in het telefoongesprek, de besproken oplossingen en de te nemen acties. Het is mogelijk dat dit document een bijstelling is van het eerder aangemaakte document (zie punt 4). Klager krijgt hiervan een afschrift.

7. Binnen tien werkdagen na het telefonische of face-to-face gesprek, zal Burger & Scheffer haar oordeel over de klacht en de eventueel te nemen acties aan de klant schriftelijk doen toekomen.

8. Indien bovenstaande stappen niet tot een oplossing leiden, kan klager zich wenden tot een onafhankelijke instantie. Hiertoe heeft Burger & Scheffer mevrouw B. Kersbergen gevraagd om als onafhankelijke klachtenfunctionaris op te treden (www.kersbergencoaching.nl). De kosten voor het inschakelen van mevrouw Kersbergen zullen door Burger & Scheffer worden betaald. Burger & Scheffer verklaart zich neer te leggen bij het advies van deze functionaris.

Algemene voorwaarden

ALGEMENE VOORWAARDEN DEELNAME CURSUS BURGER & SCHEFFER (21 maart 2017)

Artikel 1 Toepasselijkheid

1. 1. De Algemene Voorwaarden staan op www.burgerscheffer.nl. Op verzoek van de deelnemer zal Burger & Scheffer een kopie van de Algemene Voorwaarden kosteloos toezenden.

1.2. Afwijkingen van de Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk tussen opdrachtgever en Burger & Scheffer zijn overeengekomen. Onder schriftelijk wordt in de Algemene Voorwaarden ook e-mail verstaan.

1.3. In die gevallen waarin de overeenkomst of de Algemene Voorwaarden niet voorzien, zal Burger & Scheffer een regeling treffen naar redelijkheid.

Artikel 2. Aanmelding, Inschrijving & Betaling

2.1. Inschrijving voor de door Burger & Scheffer verzorgde en door hen zelf georganiseerde cursussen en workshops [verder benoemd als ‘cursus’] vindt plaats door het opsturen van het volledig ingevulde inschrijfformulier voor de desbetreffende cursus. Dit gebeurt door middel van het invullen van het digitale inschrijfformulier, te vinden op www.burgerscheffer.nl.

2.2. In het digitale formulier geeft de deelnemer via aanvinken te kennen akkoord te gaan met de Algemene Voorwaarden.

2.3. De naam van de deelnemer op het inschrijfformulier, is correct en volledig (bevat ook de meisjesnaam indien van toepassing) en komt overeen met de naam zoals vermeld op het legitimatiebewijs dat de deelnemer bij zich draagt.

2.4. Deelname aan de cursus is in volgorde van inschrijving.

2.5. Burger & Scheffer zal na ontvangst van het volledig ingevulde inschrijfformulier een bevestiging van de inschrijving en een factuur sturen naar het op het inschrijfformulier aangegeven (mail) adres van degene die de factuur zal voldoen. Ook wordt een link naar de Algemene Voorwaarden van Burger & Scheffer meegestuurd.

2.6. Betaling van de door de deelnemer verschuldigde bedragen dient te zijn voldaan uiterlijk op de vervaldatum zoals op de betreffende factuur is vermeld. Ook als de betaling door de werkgever geschiedt, blijft de deelnemer die het inschrijfformulier heeft ondertekend, verantwoordelijk voor volledige en tijdige betaling van het cursusgeld.

2.7. Binnen 14 dagen na ontvangst van het inschrijfformulier kunt u uw inschrijving kosteloos en zonder opgave van redenen annuleren. Dit is de zogenaamde ‘afkoelingsprocedure’. U geeft per mail of post, met een duidelijke ondertekening aan, dat u van de cursus afziet en het inschrijfformulier nietig verklaart. Burger & Scheffer zorgt er dan voor dat u geen factuur ontvangt, of dat de factuur die al verzonden is niet betaald hoeft te worden. Als de factuur al betaald is, ontvangt u het volledige bedrag retour binnen tien werkdagen na annulering.

2.8. De regeling inschrijving & betaling is als los document te vinden op www.burgerscheffer.nl

2.9. Zodra Burger & Scheffer een vordering aan derden ter incasso moet overdragen, komen alle daarmee verbonden kosten, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke (incasso)kosten, ten laste van de deelnemer.

Artikel 3. Annulering cursus door de deelnemer

3.1. Annulering van een cursus of bijscholing door de deelnemer is uitsluitend via post of mail en is tot uiterlijk 40 dagen voor aanvang van de betreffende bijscholing kosteloos. Het cursusgeld wordt binnen tien werkdagen na ontvangst van de schriftelijke annulering gerestitueerd aan de deelnemer.

3.2. Bij annulering tussen de 40e dag en de 14e dag voor aanvang van de betreffende bijscholing, betaalt de cursist 25 % van het cursusgeld.

3.3. Bij annulering binnen 14 dagen voor aanvang van de cursus, dient de deelnemer 50% van de cursusgelden te voldoen. Indien de cursus reeds betaald is wordt 50% van het betaalde cursusgeld binnen tien werkdagen gerestitueerd.

3.4. Bij annulering één dag voor de cursus begint of op de dag van de cursus of afwezigheid zonder bericht, vindt geen restitutie van het cursusgeld plaats. Indien het cursusgeld nog moet worden voldaan, is men het volledige bedrag verschuldigd.

3.5. Bij afwezigheid zonder melding is het totale bedrag verschuldigd.

3.6. Indien de deelnemer de cursus tussentijds beëindigt, bestaat er geen recht op enige restitutie van de cursusgelden aan de deelnemer, m.u.v. hetgeen bepaald is in artikel 3.7.

3.7. Restitutie van (een gedeelte van) de kosten van een cursus zoals bedoeld in artikel 3.1 is alleen mogelijk wanneer een tussentijdse beëindiging van de overeenkomst het directe gevolg is van een ernstige ziekte of calamiteit, waarbij geldt dat Burger & Scheffer een bewijs daarvan kan verlangen in de vorm van een medische verklaring. De medische verklaring zal in beginsel door de behandelend arts worden afgeleverd en zal in ieder geval het volgende vermelden: (i) de identiteit en hoedanigheid van degene die de verklaring aflevert, (ii) de identiteit van degene die de cursus volgt, (iii) de oorzaak van de ongeschiktheid van deze persoon om de cursus te vervolgen, en (iv) de vermoedelijke duur van deze ongeschiktheid. Restitutie vindt plaats binnen tien werkdagen nadat Burger & Scheffer de deelnemer bericht heeft tot restitutie van de reeds betaalde cursusgelden over te gaan i.v.m. ernstige ziekte of calamiteit.

3.8. In plaats van restitutie van de cursusgelden, zoals bedoeld in artikel 3.7, is het ook mogelijk dat de deelnemer de gemiste cursusdagen bij een volgende cursus inhaalt, zonder dat daarvoor extra kosten in rekening worden gebracht. Dit is alleen mogelijk na goed overleg en akkoordverklaring met Burger & Scheffer.

Artikel 4. Vervanging van de deelnemer

4.1. Bij verhindering van de deelnemer is, na schriftelijke toestemming van Burger & Scheffer, vervanging door een andere deelnemer mogelijk, mits de vervanger minstens drie werkdagen voor de eerste cursusdag wordt aangemeld bij Burger & Scheffer, en alleen voor de gehele cursus. Voor deze vervanging is de deelnemer geen extra kosten verschuldigd.

4.2. De vervanging is definitief nadat Burger & Scheffer akkoord heeft gegeven en de vervangende logopedist het door Burger & Scheffer toegestuurde inschrijvingsformulier heeft ingevuld.

Artikel 5. Annulering bij onvoldoende deelnemers of uitval docent

5.1. Burger & Scheffer behoudt zich het recht voor de cursus in geval van onvoldoende deelname te annuleren tot drie werkdagen voor de eerste cursusdag. De deelnemers zullen zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte worden gesteld. Burger & Scheffer zal in dat geval de door de deelnemer betaalde cursusgelden binnen tien werkdagen retourneren.

5.2. In geval van ziekte of verhindering van de docent biedt Burger & Scheffer vervanging door een gelijkwaardige docent of een alternatieve datum waarop de cursusdag alsnog gegeven wordt.

5.3. Indien de deelnemer hiervan gebruik wil maken, zullen de cursusgelden niet worden geretourneerd.

5.4. Indien de deelnemer niet gebruik kan maken van het alternatieve aanbod, zal het cursusgeld worden terugbetaald, binnen tien werkdagen nadat deelnemer dit schriftelijk heeft aangegeven. Wanneer de deelnemer wel een deel van de cursus heeft gevolgd en geen gebruik kan maken van het alternatieve aanbod, zal dat deel van het cursusgeld worden terugbetaald, dat betrekking heeft op de gemiste cursusdag ten gevolge van verhindering van de docent.

5.5. Cursisten die niet de gehele cursus hebben gevolgd, krijgen geen certificaat.

5.6. Burger & Scheffer zal geen extra kosten in rekening brengen voor de verzorging van lesdagen voortvloeiende uit ziekte en/of verhindering van een docent.

5.7. In geval van ziekte en/of verhindering van een docent heeft de deelnemer geen recht op een schadevergoeding.

Artikel 6. Levering onderwijsmateriaal

6.1. Burger & Scheffer streeft ernaar uiterlijk twee weken voor de aanvang van de cursus het onderwijsmateriaal aan de deelnemer te leveren, namelijk dat deel dat ter voorbereiding van de eerste cursusdag nodig is.

6.3. Burger & Scheffer is niet gebonden aan leveringstermijnen die niet verwezenlijkt kunnen worden vanwege onvoorziene omstandigheden die zich na het aangaan van de overeenkomst hebben voorgedaan. Indien overschrijding van enige termijn dreigt, zal Burger & Scheffer de deelnemer hierover zo spoedig mogelijk informeren en zullen Burger & Scheffer en de deelnemer trachten tot een passende oplossing te komen.

Artikel 7. Auteursrecht

7.1. Het verstrekte opleidingsmateriaal wordt, na betaling van de verschuldigde cursusgelden en bij aanwezigheid van de deelnemer, eigendom van de deelnemer. Het auteursrecht op het cursusmateriaal en de overige bij de cursus verstrekte materialen berust bij Burger & Scheffer (behoudens in de handel zijnde boeken). Zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Burger & Scheffer mogen geen gegevens uit en/of gedeelten en/of uittreksels van het verstrekte cursusmateriaal worden gepubliceerd of vermenigvuldigd op welke wijze dan ook.

Artikel 8. Vervanging docent

8.1. Burger & Scheffer behoudt te allen tijde de vrijheid docenten, door haar met de uitvoering van de cursus of bijscholingsactiviteit belast, te vervangen door andere docenten met dezelfde expertise en kwaliteiten.

Artikel 9. Klachten

9.1. Het is mogelijk dat er klachten zijn. Deelnemers dienen klachten over de uitvoering van de cursus/bijscholing en/of de met de cursus/bijscholing samenhangende administratieve procedures te richten aan Burger & Scheffer, H. Copijnlaan 11, 3571 VG Utrecht, via mail ellen.burger@kpnplanet.nl of telefonisch 06 34745874. Deze klacht wordt vervolgens in behandeling genomen, waarna mondeling en schriftelijk op gedane klacht gereageerd zal worden. Zie verder de klachtenprocedure bij cursussen op www.burgerscheffer.nl.

Artikel 12. Afsluiten van de cursus

12.1. Deelname aan een cursus wordt succesvol afgesloten indien aan de eisen is voldaan die gesteld zijn in de cursushandleiding. De deelnemer krijgt in dat geval een certificaat waarop vermeld staat dat met goed gevolg is deelgenomen aan de cursus.

12.2. Indien een cursist niet alle bijeenkomsten heeft kunnen bijwonen, zal pas een certificaat verstrekt worden nadat de deelnemer de gemiste bijeenkomst heeft ingehaald.

Artikel 13. Prijs

13.1. De kosten van iedere cursus of scholingsactiviteit en de betalingswijze staan vermeld op www.burgerscheffer.nl. De kosten voor catering maken een onlosmakelijk deel uit van de totale kosten van de cursus of scholingsactiviteit.

13.2. De opleidingsactiviteiten zijn vrijgesteld van BTW omdat Burger & Scheffer ingeschreven is in het register van het CRKBO.

Artikel 14. Aansprakelijkheid Burger & Scheffer

14.1. Indien de deelnemer door een aan Burger & Scheffer toe te rekenen tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst schade lijdt, is Burger & Scheffer met inachtneming van het bepaalde in de volgende leden van artikel 14 aansprakelijk voor de schade zoals bedoeld in artikel 6:96 Burgerlijk Wetboek, die hiervan een direct en rechtstreeks gevolg is.

14.2. De aansprakelijkheid van Burger & Scheffer is in alle gevallen beperkt tot ten hoogste de factuurwaarde van het gedeelte van de cursus, waaruit de aansprakelijkheid voortvloeit.

14.3. Behoudens in geval de schade is ontstaan als gevolg van opzet of grove schuld van Burger & Scheffer of zijn (leidinggevende) werknemers, zijn (i) schade aan zaken die door de deelnemer worden gebruikt voor de uitoefening van een beroep of bedrijf, (ii) schade als gevolg van een bedrijfsstilstand of (iii) schade als gevolg van het niet kunnen uitoefenen van een beroep of als gevolg van winstderving, in alle gevallen van vergoeding uitgesloten.

14.4. De deelnemer dient eventuele schade zo spoedig mogelijk en uiterlijk binnen twee maanden na het ontstaan daarvan aan Burger & Scheffer te melden.

14.5. De aansprakelijkheidsregeling in de vorige leden van dit artikel geldt mede ten aanzien van derden die Burger & Scheffer voor de uitvoering van de overeenkomst inschakelt, alsmede ten aanzien van personen voor wie Burger & Scheffer of een dergelijke derde aansprakelijk is.

14.6. Al het door Burger & Scheffer ontwikkelde en/of samengestelde onderwijsmateriaal, de brochure dan wel ander werk, voortvloeiend uit, of verband houdend met een cursus of scholingsactiviteit, is op zorgvuldige wijze, en naar beste kunnen door Burger & Scheffer samengesteld. Burger & Scheffer is evenwel op geen enkele wijze aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, die het gevolg is van (eventuele) foutieve informatie in het onderwijsmateriaal, de brochure of enig ander werk voortvloeiend uit, of verband houdend met deelname aan een cursus.

Artikel 15. Vertrouwelijkheid

15.1. Burger & Scheffer, zijn personeel en/of voor Burger & Scheffer werkzame personen zullen de door de deelnemer verstrekte informatie vertrouwelijk behandelen. Burger & Scheffer conformeert zich daarbij aan de geldende privacywetgeving.

15.2. Deze vertrouwelijkheid geldt ook t.a.v. door derden ter beschikking gestelde beeld- of geluidsopnamen van logopedisch onderzoek en/of behandeling van cliënten. Dergelijk materiaal wordt alleen gebruikt na schriftelijke toestemming van de betrokkene(n) of diens wettelijk vertegenwoordigers.

15.3. De deelnemer aan de cursus zal ook vertrouwelijk omgaan met door de andere deelnemers verstrekte informatie en de beelden geluidsopnamen van cliëntgegevens van derden.

Artikel 16. Persoonsgegevens

16.1. Burger & Scheffer verwerkt de door de deelnemer verstrekte persoonsgegevens conform de privacy policy van Burger & Scheffer. De deelnemer garandeert dat de betrokkenen van wie persoonsgegevens worden verstrekt zijn geïnformeerd over de verwerking van hun gegevens door Burger & Scheffer.

Artikel 17. Intellectuele eigendomsrechten

17.1. Alle intellectuele eigendomsrechten, inclusief het auteursrecht, die betrekking hebben op het door Burger & Scheffer verstrekte en samengestelde onderwijsmateriaal (behoudens in de handel zijnde boeken) liggen bij Burger & Scheffer. Niets uit deze uitgaven mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt zonder schriftelijke toestemming van Burger & Scheffer.

Artikel 18. Termijnen correspondentie

18.1. Vragen van administratieve aard of met betrekking tot het onderwijs worden binnen vijf tot tien werkdagen beantwoord.

18.2. Brieven die een langere verwerkingstijd vragen, worden beantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer men een uitvoerig antwoord kan verwachten.

Artikel 19. Wijziging van de Algemene voorwaarden

19.1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, kunnen de Algemene voorwaarden door Burger & Scheffer worden gewijzigd. Wijzigingen van de voorwaarden worden ten minste 14 kalenderdagen voor inwerkingtreding bekendgemaakt.

19.2. Bekendmaking vindt plaats door persoonlijke kennisgeving of een algemene kennisgeving op de Website.

Artikel 20. Toepasselijk recht en bevoegde rechter

20.1. Op alle Overeenkomsten en door Burger & Scheffer geleverde diensten is Nederlands recht van toepassing. De rechtbank te Utrecht is in eerste aanleg exclusief bevoegd kennis te nemen van enig geschil voortvloeiend uit een overeenkomst of de leveringsvoorwaarden.

Regeling aanmelding en betaling

Burger & Scheffer is een maatschap die zich toelegt op behandeling, consultatie en scholing op het gebied van spraak, taal en communicatieproblemen bij kinderen. Burger & Scheffer is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 55205259.
De administratie van Burger & Scheffer is gevestigd aan de H. Copijnlaan 11, 3571 VG Utrecht.
T: 06 – 34745874 E: ellen.burger@kpnplanet.n
l

Kwaliteit en erkenning

KWALITEIT EN ERKENNING CURSUSSEN BURGER & SCHEFFER

Accreditatie
Voor onze cursussen vragen wij accreditatie aan bij de Stichting ADAP, www.accreditatie.nu. Veel van de cursussen die wij geven zijn door de ADAP geaccrediteerd. Het  accreditatie nummer is per cursus opgenomen in de cursusinformatie.
Burger & Scheffer is ingeschreven bij het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO) en voldoet aan de kwaliteitseisen die het CRKBO stelt aan instellingen die post-HBO onderwijs aanbieden. Omdat onze inschrijving door het CRKBO is geaccepteerd, hoeft er geen BTW op de cursusprijs te worden geheven en afgedragen.

Lesbevoegdheid en ervaring
Ellen Burger heeft een lesbevoegdheid HBO-docent, behaald op de VU.
Zij heeft vanaf 2002 veel modules en cursussen ontwikkeld, voor verschillende doelgroepen maar vooral voor logopedisten. Anja Scheffer heeft veel trainingen gegeven aan leerkrachten en ambulant begeleiders. Verder ontwikkelt en geeft ze praktische workshops voor logopedisten  waar deze direct mee aan de slag kunnen.

Evidence Based Handelen
Alle cursussen bevatten een theoretisch deel en een praktisch deel.
Evidence Based Handelen neemt een centrale plaats in in ons onderwijs.
Bij het schrijven of herzien van een cursus maken we gebruik van recente internationale literatuur, zoals de ASHA tijdschriften; ook de Nederlandstalige tijdschriften worden bijgehouden en gebruikt. We proberen relevant effectonderzoek op te zoeken, zodat we kunnen rapporteren wat er bekend is over de effectiviteit van de methodieken die we doceren.

Kennis en vaardigheden
Naast theorie hechten we grote waarde aan vaardigheden. We geven uitleg en voorbeelden, life en via filmpjes en oefenen met cursisten in rollenspel. Hierbij maken we zonodig gebruik van de camera. We proberen de drempel om vaardigheden te oefenen zo laag mogelijk te maken door zelf voor te doen en mee te doen. We stimuleren cursisten tot veelzijdig gebruik van materialen en onorthodoxe oplossingen wanneer het benodigde materiaal niet voorhanden is. Inventiviteit en humor vinden we erg belangrijk op een cursusdag!

Heeft u interesse?
Wilt u een cursus bij ons volgen?  Selecteer  een cursus uit het aanbod en vul het (voor)inschrijfformulier in.
Wilt u dat wij voor u een cursus ontwikkelen, een lezing of een workshop voor u verzorgen? Stuur ons een e-mail of neem telefonisch contact op, zodat we kunnen bespreken wat uw wensen zijn en wat wij kunnen doen.

Aanvraag consultatie

U kunt zich aanmelden voor consultatie door ons te bellen of een e-mail te sturen. Wij nemen dan z.s.m. contact met u op. Vermeld s.v.p. uw naam en telefoonnummer.

Kosten en vergoeding consultatie

Wanneer we een second opinion doen, berekenen we het normale logopedische tarief, zodat u de rekening kunt indienen bij uw zorgverzekeraar. Wanneer dit niet mogelijk is maken wij een offerte voor het totale consult. Wij rekenen een uurtarief van 85,- euro per uur.

Het logopedische tarief is vastgesteld door de NZA en bedraagt maximaal € 38,03 per halfuur. Het verschilt per zorgverzekeraar welk tarief wordt gehanteerd. De kosten voor logopedie worden door de zorgverzekeraar vergoed.

Afmelden
Wanneer u verhinderd bent, moet u dit tenminste 24 uur van tevoren meedelen via de telefoon, het antwoordapparaat of de mail. Bij te late afmelding brengen wij de besproken tijd in rekening. Hiervoor geldt het wettelijk vastgestelde verzuimtarief van
€ 28,52 per te laat of niet afgemelde afspraak. Wanneer consultatie op basis van een offerte geschiedt, staat hierin het no-show tarief vermeld.

Consultatie op afstand

Soms is het voor de behandelend logopedist moeilijk om de juiste behandelwijze te vinden voor een kind met een complexe spraak- of taalstoornis, maar is een proefbehandeling niet mogelijk.
De logopedist kan dan bij ons een consultatie aanvragen.

De consultatie verloopt telefonisch, via de e-mail of eventueel door middel van skype. Het is belangrijk dat er een duidelijke vraagstelling is en dat wij voldoende informatie krijgen over de problematiek en de behandeling van het kind. De behandelend logopedist kan digitale opnames van een logopedisch onderzoek of behandeling naar ons opsturen, als ouders daarvoor toestemming hebben gegeven. Deze opnames worden geanalyseerd en er wordt aanvullende informatie gevraagd naar aanleiding van de analyses, waarna advisering volgt. Ook kan er via skype advies gegeven worden. Een andere mogelijkheid is dat de behandelend logopedist informatie opstuurt en vervolgens eenmalig met het kind en de ouder(s) een bezoek brengt aan onze praktijk.

Wanneer een logopedist een consultatie aanvraagt, is toestemming van de ouders van de cliënt voor alle stappen noodzakelijk.

Proefbehandeling Logopedie

Bij een kind met complexe spraak- of taalstoornissen kan een proefbehandeling wenselijk zijn. Deze proefbehandeling kan aangevraagd worden door een Audiologisch Centrum of een andere instelling met een diagnostische taak. De proefbehandeling wordt aangevraagd wanneer er twijfels bestaan over de meest geschikte behandeling die het kind krijgt of moet gaan krijgen.

Na aanmelding vragen wij de diagnostische gegevens op en voeren een proefbehandeling uit, eventueel in overleg met de diagnosticerende instelling of de huidige behandelaar. Na zes tot acht behandelingen geven wij een advies over het wenselijke vervolg van de behandeling. Als het nodig is, zoeken we een logopedist die het behandeladvies kan uitvoeren.

Onderzoek & Advies Logopedie

Het kan gebeuren dat uw kind logopedie krijgt en de behandelend logopedist onvoldoende vooruitgang boekt. Het is dan mogelijk dat u, in overleg met de behandelend logopedist, bij ons een traject onderzoek & advies afneemt dat uitmondt in een behandelplan dat precies past bij het probleem van uw kind. Een proef met een bepaalde behandelaanpak maakt deel uit van het adviestraject. Op grond van onze expertise kunnen wij in korte tijd verschillende behandelmogelijkheden uitproberen.

Voordat wij dit onderzoek doen, is het belangrijk dat uw kind eerst bij een audiologisch centrum is geweest voor multidisciplinair onderzoek. Als uit dit onderzoek blijkt dat er inderdaad sprake is van een complexe spraak- of taalstoornis, dan kan een afspraak gemaakt worden voor het psycholinguïstisch onderzoek en proefbehandeling.

Na het onderzoek en een proefinterventie stellen wij een adviesbehandelplan op. Met dit behandeladvies wordt het kind verder behandeld door uw eigen logopedist of door een andere professional. U krijgt van ons een diagnostisch verslag en een onderbouwd behandeladvies. Indien de behandeling na het onderzoek niet kan worden voortgezet bij de behandelend logopedist, zoeken wij een behandelaar bij u in de buurt die het voorgestelde advies kan uitvoeren.  Uw behandelaar kan telefonisch of via de email aanvullende informatie opvragen.

Kosten en vergoeding: het psycholinguïstisch onderzoek wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar. Na telefonisch overleg wordt daarom eerst een offerte gemaakt. Het tarief voor een psycholinguïstisch onderzoek met uitgewerkt behandeladvies en verslaglegging is 85,00 euro per uur.

Tarieven 2023 voor verrichtingen die niet door een zorgverzekeraar worden vergoed

4313   Overleg met derden per 30 minuten (bv. leerlingbespreking)€ 42,00
            Uittoeslag bij overleg met derden, indien niet op fietsafstand€ 23,00
4315   Verslaglegging aan derden per 30 minuten€ 42,00
            Individuele zitting behandeling lees- en spellingsproblemen€ 46,00
            Niet nagekomen of te laat afgemelde afspraak€ 36,00
            Linguïstisch onderzoek of consultatieop offertebasis

Deze tarieven gelden van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023.
Logopedie is vrijgesteld van BTW.

TOELICHTING: Waarom worden sommige verrichtingen nooit vergoed door de zorgverzekering?

Lees- en spellingsproblemen uitgesloten van vergoeding via zorgverzekeraar. Lees- en spellingsproblemen zijn uitdrukkelijk van vergoeding uitgesloten: behandeling van deze problemen wordt door geen enkele zorgverzekeraar vergoed.

Intercollegiaal overleg, verslaglegging aan derden. Scholen en andere instanties doen regelmatig een beroep op ons. Zij vragen bijvoorbeeld intercollegiaal overleg of tussentijdse rapportage. Ook wordt ons vaak gevraagd om een logopedisch verslag te schrijven voor de aanvraag van een (her)indicatie cluster-2 ondersteunings-arrangement. Afstemming tussen ons en school of kinderdagverblijf wordt door alle betrokkenen als belangrijk ervaren. En logopedisch onderzoek voor herindicatie cluster-2 is essentieel voor voortzetting van het ondersteuningsarrangement.

De tijd die wij besteden aan onderzoek gericht op herindicatie, tussentijdse behandelrapportage en intercollegiaal overleg, mogen we echter niet bij de zorgverzekeraar declareren. Wij brengen deze tijd daarom in rekening bij de aanvrager. De aanvrager, dat kan u zelf zijn maar het kan ook zijn dat de school van uw kind, het Samenwerkingsverband of een cluster-2 instelling de aanvrager is. Wij vragen de aanvrager vooraf of hij of zij bereid is de kosten te vergoeden voor de dienst die aan ons gevraagd wordt, omdat wij de dienst anders niet kunnen verrichten.

Nota voor te laat afgemelde afspraak. Wanneer u verhinderd bent, moet u dit tenminste 24 uur van tevoren meedelen via de telefoon, het antwoordapparaat, de mail of whatsapp. Bij te late afmelding brengen wij de besproken tijd in rekening. Hiervoor geldt het tarief van € 35,00 per te laat of niet afgemelde behandeling. Dit tarief geldt ook wanneer u niet kunt komen omdat uw kind ziek is. U krijgt de verzuimfactuur toegestuurd en deze moet u zelf voldoen. Dit bedrag wordt niet door uw zorgverzekeraar vergoed.

Linguïstisch onderzoek of consultatie. Wanneer u ons vraagt om specifiek linguïstisch onderzoek en/of een consultatie, schrijven wij vooraf een offerte. We gaan pas over tot onderzoek of consultatie, wanneer de offerte is getekend door u of de instelling die de consultatie vraagt. Specifiek linguïstisch onderzoek of een consultatie worden niet vergoed door de zorgverzekeraar. Zie verder het tabblad ‘consultatie’ op deze website, voor een voorbeeldofferte.

Tarieven 2023

Als u verzekerd bent bij een zorgverzekeraar waarmee wij een contract hebben, dan dienen wij de rekening rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar in. We berekenen het tarief dat de zorgverzekeraar ons in het contract heeft aangeboden.

Via deze link kunt u zien of u met uw zorgverzekering bij ons terecht kunt met of zonder bijbetaling.

Wij hebben in 2023 geen contract met:

  • Menzis / Anderzorg / Hema / VinkVink
  • Achmea-Zilveren Kruis / Ziezo / FBTO / Interpolis / De Friesland / Pro Life / AON
  • Aevitae
  • Eno / HollandZorg / Salland / ZorgDirect

Wij hebben in 2023 wel een contract met:

  • CZ / Ohra / Nationale Nederlanden
  • VGZ / UMC / IZA / Univé / ZEKUR / Bewuzt / IZZ / Promovendum / Besured
  • ONVZ / PNO-zorg / VVAA / Jaaah.
  • ASR / Ditzo / Amersfoortse
  • DSW / Stad Holland / in Twente
  • Zorg en Zekerheid / AZVZ

Onderstaande tarieven gelden voor cliënten, verzekerd bij een zorgverzekeraar met wie wij geen contract hebben

4061   Anamnese en onderzoek na verwijzing*€ 92,00
4102   Eenmalig onderzoek met beknopte rapportage, max. 1 A-4€ 92,00
4000   Individuele zitting reguliere logopedie€ 46,00
4315   Lange zitting logopedie, voor een aantal specifieke aandoeningen€ 62,00
4010   Telefonische zitting logopedie (max. 20 minuten)€ 24,00
4011   Instructie / overleg met ouders/verzorgers van patiënt€ 46,00

* Belangrijk voor ouders die zelf een deel van de logopedie betalen: Code 4061, anamnese en onderzoek wordt altijd gevolgd door een individuele zitting logopedie op diezelfde dag. De totale prijs van een intakesessie is dus € 138,00. Reden voor deze hogere prijs: bij een intake moet ook een elektronisch dossier worden aangemaakt en moeten onderzoeksgegevens na afloop van de sessie worden uitgewerkt.

Deze tarieven gelden van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023.
Logopedie is vrijgesteld van BTW.

TOELICHTING: Wat betekent contractvrije logopedie voor de ouders?

Wij sturen maandelijks een rekening naar de ouders die verzekerd zijn bij een verzekeraar met wie wij geen contract meer hebben. Ons tarief zal vanaf 1 januari 2023 € 46,– per zitting logopedie zijn.

Ouders betalen zelf de rekening die wij sturen en dienen deze daarna in bij de zorgverzekeraar.

Als uw kind verzekerd is bij een verzekeraar met wie wij in 2023 geen contract meer hebben en u hebt een naturapolis,krijgt u 60 tot 90 % van het gecontracteerde tarief terug van de zorgverzekeraar. Het gecontracteerde tarief voor een zitting logopedie ligt tussen de € 33 en € 37. Ouders krijgen dan € 20 tot € 30 terug van de € 46 per zitting die wij factureren.

Hebt u een restitutiepolis afgesloten, dan krijgen ouders een hoger bedrag terug. Bij een zuivere restitutiepolis wordt het volledige bedrag van onze factuur door de zorgverzekeraar vergoed.

Hieronder leest u welke verrichtingen niet door een zorgverzekeraar worden vergoed met de toelichting.

Aanmelden voor Logopedie

U wilt uw kind aanmelden voor logopedie?  U kunt ons dan bellen of mailen. We nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Als we u bellen, stellen we u een aantal vragen over de aard van het probleem. Vervolgens maken we een afspraak voor een eerste behandeling of een eerste onderzoek op onze praktijk in Utrecht.

Wij hebben een verwijsbrief van de huisarts of een specialist nodig. Wilt u die voor de eerste behandeling opvragen bij de arts en meenemen? Ook hebben we inzage nodig in een geldig identiteitsbewijs en de zorgpas van uw kind. U neemt dus mee naar de eerste afspraak:

  • verwijsbrief van de huisarts of specialist
  • geldig identiteitsbewijs van uw kind
  • zorgpas van uw kind
  • rapportage van eerder onderzoek of eerdere behandeling die te maken heeft met de huidige klacht. Als uw kind slechthorend is vinden we het fijn als u een recent audiogram meeneemt.

Wanneer uw kind bij ons in behandeling komt, sluiten we een behandelovereenkomst af. U kunt die hier lezen en downloaden.

Vanaf 1 januari 2022 hebben wij niet met alle zorgverzekeraars een contract. Vanaf 1 januari 2022 hebben wij geen contract met de zorgverzekeringen van Eno, niet met het concern Menzis en ook niet met de zorgverzekeringen van het concern Achmea / Zilveren Kruis. Lees onder Tarieven 2022 wat dit voor u betekent.

Ellen Burger 
M: 06 – 347 458 74
E: ellen.burger@kpnplanet.nl
Behandeldagen: maandag, donderdagochtend en vrijdag

Anja Scheffer 
M: 06 – 452 854 51
E: anja@burgerscheffer.nl
Behandeldagen: dinsdag, woensdag en donderdagmiddag

We hebben een wachtlijst. De wachttijd is afhankelijk van de dagdelen waarop u met uw kind bij ons kunt komen. De wachttijd voor logopedische behandeling op woensdagmiddag of vrijdagmiddag is langer dan drie maanden.

Behandeling en evaluatie

Duur en frequentie van de behandeling
Een behandelsessie duurt een half uur.

Hoe lang de totale behandelduur is, is afhankelijk van de aard en ernst van het probleem van uw kind. Omdat wij een gespecialiseerde praktijk zijn en wij een regionale functie hebben, worden er regelmatig kinderen bij ons aangemeld die zeer complexe problematiek hebben. Sommige van deze kinderen hebben een langdurig behandeltraject nodig. Wij lassen na een jaar behandeling altijd een behandelpauze in en pakken dan na enige tijd zonodig de behandeling weer op. Of we zoeken na een jaar een thuis-nabije logopedist die de door ons ingezette behandeling kan overnemen.

Behandeling
Een logopedische behandeling is geen schoolse les. Wij gebruiken waar mogelijk speelse vormen om uw kind te helpen met zijn communicatieproblemen. We hebben de ervaring dat kinderen graag naar logopedie komen. Als dat niet zo is vinden we het belangrijk om dat goed met u en/of uw kind te bespreken.

De rol van de ouder bij de behandeling
Tijdens de behandeling vragen wij u meestal om in de wachtkamer plaats te nemen. Uw kind kan zich beter concentreren als het alleen bij de logopedist is. Aan het einde van de behandeling nemen we de tijd om met u te bespreken wat we gedaan hebben, hoe dat ging en wat u thuis kunt oefenen. Uw ondersteuning is erg belangrijk voor het slagen van de therapie. Als uw kind heel jong is, bent u tijdens de behandeling wel aanwezig.

Evaluatie van de behandeling
Aan het begin van de behandelperiode geven we aan hoe lang we behandelen voor we evalueren met een test of observatie. Bij de evaluatie bespreken we met u hoeveel uw kind vooruit is gegaan en wat dat betekent voor het vervolg. Een evaluatie kan ook plaatsvinden in samenspraak met andere professionals, zoals de leerkracht, ambulant begeleider of de instelling die uw kind naar onze praktijk verwezen heeft. Dit gebeurt alleen wanneer u daarmee instemt.

Behandelovereenkomst
Voor aanvang van de behandelperiode vragen we u onze behandelovereenkomst te tekenen, deze  kunt u hier alvast lezen.

Intake, diagnose en behandeladvies

Stap 1: telefonische aanmelding
Wanneer u ons belt voor een eerste afspraak, stellen we u via de telefoon al een aantal vragen. We inventariseren voor welk probleem u met uw kind komt, we vragen u wie de verwijzer is, hoe oud uw kind is en wat er eerder aan het probleem gedaan is. We vragen aanvullende informatie op van school, huisarts, audiologisch centrum, ziekenhuis of eerdere logopedische behandeling, wanneer u daar toestemming voor geeft.
Lees ook deze informatie als u uw kind wilt aanmelden.

Stap 2: onderzoek door de logopedist
Bij het eerste bezoek aan onze praktijk doen wij altijd onderzoek naar het probleem. Soms is dat het eerste onderzoek dat naar het probleem wordt gedaan. Vaak heeft al eerder onderzoek plaatsgevonden. Voor ons is het belangrijk dat we goed snappen hoe het probleem van uw kind in elkaar zit, zodat we kunnen aansluiten met de best passende behandeling.
Op grond van uw hulpvraag, de informatie van elders en onze bevindingen bij het onderzoek stellen wij een logopedische diagnose en geven een behandeladvies.

Stap 3: bespreken behandeladvies en start behandeling
Daarna bespreken wij onze bevindingen met u en en het advies ten aanzien van vervolg. Het advies kan zijn:
• logopedische behandeling bij ons, of
• een proefbehandeling van vijf keer om te zien of logopedie zinvol is, of
• behandeling bij een andere hulpverlener, of
• niet behandelen.
Wanneer logopedische behandeling bij ons zal worden gestart, maken we een behandelplan met daarin de doelen waaraan we gaan werken en schatten we in hoe lang het zal duren voor die doelen zijn behaald. Soms moeten we een kind doorverwijzen voor onderzoek door de KNO-arts of een audiologisch centrum of een andere deskundige. Als we doorverwijzen, leggen we uit waarom we dat nodig vinden. Vaak geven we dan ook een verslag mee. Een verwijzing naar een KNO-arts of andere specialist vindt altijd plaats via de huisarts.