Na het bekijken van het fragment

Ik gebruik vaak Bouke Bouwt in combinatie met Metataal. Ik wissel dit af omdat kinderen het vaak ook leuk vinden om zinnen te bouwen bij Lego. Een nadeel van Metataal vind ik dat er weinig enkelvoudige zinnen inzitten. Die heb ik er zelf bij gemaakt zoals extra oefeningen met congruentie en voltooid deelwoorden. Het spiekbriefje van Metataal gebruiken we ook vaak bij Bouke bouwt. Je ziet in het fragment ook dat Eymen een paar keer kijkt naar het spiekbriefje in zijn schrift.

Na het bekijken van het fragment

Hoe is de betrokkenheid van Emirhan? Hoe komt dat denk je?
Voor welke logopedische doelen zou je streetview nog meer kunnen gebruiken?

Na het bekijken van het fragment

Waarom leg ik het materiaal op een gegeven moment wat verder weg? Welk materiaal zou je in plaats van Lego kunnen gebruiken voor hetzelfde doel?

Met meer collega’s op Logoplein?

Een abonnement op Logoplein is persoonlijk. Misschien is je collega ook enthousiast en kijkt die nu al eens met je mee. Als die collega zelf gebruik wil maken van Logoplein dan is een eigen abonnement nodig. Wil je met meer collega’s in een praktijk of instelling gebruik maken van Logoplein, dan hebben we een mooi groepsaanbod, mail naar anja burgerscheffer.nl voor vragen.

Wat kun je verwachten in 2024?

In het nieuwe jaar staan er 2 nieuwe thema’s op de planning, die wat anders qua opzet worden dan de voorgaande.

    • Thema 1: behandelen van oudere kinderen
    • Welk materiaal gebruik ik? Hoe hou ik oudere kinderen gemotiveerd?
    • Thema 2: de rol van gesprekjes in de behandelingen
    • Is  een gesprekje voeren tijdverspilling of een substantieel onderdeel van je behandeling? Hoe stel je je doelen bij de gesprekjes en hoe zorg je voor transfer?

Verder staan er 4 livesessies op de planning. Een livesessie is een online workshop waarin ik inzoom op een specifiek onderwerp en waarin ruimte is voor vragen stellen en oefenen.

    • Behandelcontexten maken (wordt 2 keer gegeven)
    • Dit was afgelopen jaar echt een succes. Met elkaar leuke oefeningen bedenken die je volgende dag gelijk kunt gebruiken
    • Behandelen van oudere kinderen 
    • Materiaal zoeken en vinden voor oudere kinderen en leuke oefeningen voor deze doelgroep bedenken.
    • Game on
    • Het gebruik van spelletjes in je behandeling: hoe zorg je ervoor dat de behandeling niet alleen leuk maar ook nuttig is?
    • Ouders betrekken
    • Hoe zorg je ervoor dat ouders meedoen in je behandeling maar ook thuis aan de slag gaan met jouw tips en oefeningen?

Jaarplanning 2024

  • 25 januari
    Livesessie Behandelcontexten
  • 11 maart
    Nieuw thema: Behandelen van oudere kinderen
  • 3 april
    Livesessie Behandelen van oudere kinderen
  • 22 mei
    Livesessie Game on

 

Verder in 2024

  • Livesessie Behandelcontexten
  • Livesessie Ouders betrekken
  • Nieuw thema De rol van gesprekjes in je behandelingen

Beschikbare thema’s

  • Beestjes
    Inventief behandelen met beestjes zoeken en vergelijken; tekenen van insecten en kleine beestjes; taaldenken met Binnen geen spinnen; op onderzoek met de app Obsidentify; oefeningen Hodsen en Paden; app Dierenzoeker voor oudere kinderen; download memory van Nelleke
  • Dieren
    Samen de hond uitlaten voor woordenschat; taaldenken in de dierentuin; behandelidee bij Ik zou wel een kindje lusten; opname Livesessie Dieren tekenen met Nelleke; logopedische doelen bij Concept Kids; originele prentenboeken; taaldenken bij Ik zou wel een kindje lusten + tekentutorial + interactief voorlezen; app Video touch; artikel over het belang van lezen.
  • Eropuit
    Oefenen omdat-zinnen met schoolreisje en dagje uit en taaldenken en woordenschat bij picknick; tekenen bij picknick: zweten, zitten, duiken, zwemmen, brandnetels en meer; 10 logopedische toepassingen bij memory; taaldenken met prentenboek Ga je mee; artikel over morfosyntactische stoornissen bij tos.
  • Eten en drinken
    Pizza maken, restaurantje spelen, taaldenkvragen bij Een voor jou, twee voor mij , tekenen van gezonde en lekkere dingen en hoe honger en tevreden eruitzien, doelen bij het spel Berenhonger, drie denkgesprekjes met eten, leesvoer over taal stimuleren met gesprekken.
  • Feest
    Behandelideeën voor verjaardag; feestdoos; tekenen feest, Sinterklaas en Sint Maarten; Communikaartspel met download extra feestvragen; download diploma logopedie; feestliedjes; taaldenkgesprekje cadeautjes inplakken; artikel pragmatiek bij kinderen.
  • Game on
    Inspiratie en informatie over hoe spelletjes (meer) in te zetten; behandeldoelen; aandacht voor executieve functies; tips voor spellen met behandeldoelen; samen met kind spel of kwartet maken; uitgelicht boek Speel je vaardig met bespreking; brochure executieve functies.
  • Groeien en bloeien
    Zinsconstructies uitlokken met de kinderboerderij; taaldenkgesprekjes bij zaaien en de kip-ei cyclus; Lente, groeien en kleine dieren tekenen; app voor digitaal tuinieren met behandeldoelen voor woordenschat, zinsbouw en vertelvaardigheid; veel prentenboeken; 2 artikelen voor vertelvaardigheid: vertelvaardigheden bij tos en DGM.
  • Ik!
    Familie, vriendjes, je klas, uiterlijk en emoties; prentenboek Kikker is Kikker met taaldenkvragen; 2 apps met logopedische doelen; denkgesprekje; tijdsbegrippen oefenen; artikel over anderstalige nieuwkomers; tekentutorials over uiterlijk en kleding.
  • Ouders
    Inventief behandelen met drie pijlers voor het betrekken van ouders; waarom tekenen van oudergesprekken zo goed werkt en een template voor bespreken behandelplan; oefenblad voor thuis; werken met WhatsApp; instructie voor ouders over interactief voorlezen.
  • Oudere kinderen
    Dit is een special met een minicollege over de principes van inventief behandelen; tips voor materialen; veel behandelfilmpjes. En met verdiepende livesessie (1 in april en 1 na de zomer).
  • Sint
    Tekentutorials Sint met veel werkwoorden; boek met taaldenkvragen: Een paard voor Sinterklaas; spelmateriaal cadeautjes met logopedische doelen; taaldenkvragen rondom Sinterklaas; artikel en website Rijke Taal; denkgesprekje pepernoten bakken voor gebruik in je behandeling en een voor ouders thuis.
  • Verkeer en vervoer
    Doelgericht werken aan de woordenschat; tekenen van vervoersmiddelen; Fiete’s world; Garage Gust; doelen morfosyntaxis en een artikel over prentenboeken en interactiemogelijkheden.
  • Weer en winter
    Tekenen van (winter)weer, voorwerpen en emoties; taaldenken met prentenboek De paraplu; weerapp Marco Polo om zelf het weer te maken; regenboogproefje; downloads weerwijzer; artikel over aansluiten bij de leefwereld met thema’s.
  • Wonen
    Behandelideeën met verhuizen en een schermspel; tekenen van huizen en interieur; logopedische doelen bij My Playhome; taaldenken met Kleine Muis zoekt een huis; denkgesprekjes; oefeningen bij het downloadhuis; blog Anja en artikel over het belang van woordenschat.
  • Ziek en gezond
    Lichaamsdelen en en hun functie, zintuigen, communicatieve functies oefenen; tekenen van pijntjes en verbanddoos; app ziekenhuis; Prentenboek Beterschap met taaldenkvragen; veel boekentips; proefjes, liedjes, materiaaltips; artikel over taaldenkgesprekken.
  • Zomervakantie
    Werken met Kinetic sand en themakoffertjes; tekenen ‘op vakantie gaan’; coöperatief spel Karuba; Boer Boris gaat naar zee; metafonologische oefening; liedjes; proefjes; artikel Ellen Burger over scripts.

Kan ik een cursus op Logoplein ook op mijn tablet of telefoon volgen?

Technisch is dat zeker mogelijk. Voor een prettige weergave van de video’s is een telefoon waarschijnlijk niet optimaal maar het kan wel. Bijvoorbeeld als je even een voorbeeld van een tekening wilt bekijken in je pauze.

Let wel even op dat je alleen kunt inloggen met een device waar je ook je mail kunt openen. De inloglink wordt verstuurd naar je mail en vanuit die mail open je vervolgens Logoplein op het apparaat waar je de mail opende.

Kan ik samen met mijn collega een cursus volgen?

Jazeker, dat vinden wij leuk, samen leren is motiverend!

Een cursus op Logoplein is persoonlijk, je voortgang wordt bijgehouden en je ontvangt na afloop een certificaat dat je de cursus hebt voltooid.

Deze collega vraagt daarom zijn of haar eigen persoonlijke toegang tot de cursusomgeving aan en schaft de cursus op het eigen mailadres aan.

Wil je een cursus met een hele groep collega’s doen, neem dan contact op zodat we een groepsaanbod kunnen doen.

Ik ben nog niet klaar met de cursus maar mijn toegang verloopt!

Als aan een cursus een tijd is gekoppeld dat ie voor jou beschikbaar is dan staat dat vermeld in de bevestigingsmail die je hebt ontvangen.

Ben je nog niet klaar met de cursus binnen die vastgestelde tijd dan kun je verlengen. Neem in dat geval contact op met ons zodat we een passend aanbod kunnen doen voor de tijd die je nog nodigt denkt te hebben.

Welke cursussen zijn er allemaal?

Het aanbod van cursussen is te vinden op de cursussenstartpagina.

Sommige cursussen hebben een drempel, zo moet je voor de minicursussen Herkenbaar en eenvoudig tekenen, de basiscursus Herkenbaar en eenvoudig tekenen hebben gedaan. Is er een dergelijk drempel dan zie dat als je naar de cursusinformatie doorklikt.

Hoe werken de cursussen op Logoplein?

Elke cursus op Logoplein start met een les met uitleg over de knoppen en schermen van de e-learning.

Met de gebruikte techniek van onze e-learnings maken we het zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk zodat je intuïtief al kunt klikken en starten.

De eerste keer dat je een cursus doet kan het handig zijn om de startinstructie goed te bekijken, zodat je alle handige functies hebt gezien. Of je begint gewoon en raadpleegt de instructieles als je ergens tegenaan loopt.

Kan ik samen met een collega hetzelfde account gebruiken?

Een account op Logoplein is persoonlijk, het is gekoppeld aan jouw e-mailadres en bijvoorbeeld bij een cursus wordt jouw voortgang bijgehouden en ontvang je een persoonlijke certificaat na voltooiing.

Je collega kan zelf een gratis account aanvragen op Logoplein en zijn of haar persoonlijke aankopen doen van cursussen of thema’s voor logopedisten.

Ik heb de link in mijn browser geplakt maar ik kom niet in Logoplein

Klik je op de ontvangen link dan opent je browser, wordt de pagina automatisch ververst en zit je gelijk op Logoplein.

Als je in plaats daarvan de link uit de mail kopieert en plakt in je browser dan kan het nodig zijn om de pagina te verversen.

Dus: zie je na het plakken van de link en het klikken op Enter nog steeds de uitgelogde pagina, ververs dan de pagina.

Ik heb een link aangevraagd maar niet ontvangen

De link om in te loggen wordt verstuurd naar het mailadres waarmee je je inschrijving  op Logoplein hebt gedaan. Heb je geen link ontvangen check dan het volgende:

✓ Heb je het mailadres van je account ingevuld?
✓ Is de link in je spam terechtgekomen?
✓ Heb je de link aangevraagd op de computer/tablet/telefoon waar je op dit moment wilt inloggen?
✓ Heb je een spamfilter? Zorg dan dat mailadressen die eindigen op burgerscheffer.nl en logoplein.online als veilig worden gezien.

Als je dit hebt gecheckt en je kunt nog steeds niet inloggen, mail dan naar lia@burgerscheffer.nl.

Is deze cursus ook voor mij als ik al wel aardig kan tekenen?

Als je al kunt tekenen is de cursus nog steeds interessant, je kunt kiezen voor de basisoptie, je hebt dan 3 maanden toegang. Je  zult dan met een flink tempo aan de slag moeten als je alle lessen wilt doen en alle toepassingen wilt uitproberen in de praktijk. Als je rustig onze basisprincipes wilt inoefenen en toepassen dan is het fijn om langer de tijd te hebben en kies je voor 12 maanden toegang.

Krijg ik feedback op mijn tekeningen?

Ja, tijdens een livesessie kun je je tekening meenemen voor feedback. In het cursuspakket is een gratis livesessie opgenomen, die  is online en we tekenen samen, je kunt tekeningen meenemen om uit te wisselen met andere cursisten en feedback van elkaar en Nelleke en Anja te ontvangen.
Daarnaast kun je je tekeningen delen in je Instagramfeed, als je daarbij #herkenbaareneenvoudig gebruikt dan krijgen Nelleke en Anja ze ook te zien en kunnen ze erop reageren.

Wie zijn de trainers van deze cursus?

Nelleke Kaldeway is illustrator en ondernemer. Zij studeerde creatieve therapie en heeft veel ervaring in het werken met kinderen, ze heeft er zelf vier :). Nelleke woont in Amersfoort en tekent op Instagram over haar gezin met kinderen, @nellekekaldeway. Zij is ook het creatieve brein achter het Instagramaccount @herkenbaar_en_eenvoudig.
Anja Scheffer is logopedist met een specialisme in communicatieve taaltherapie en het ontwikkelen van praktische trainingen en materiaal voor o.a. logopedisten.
Samen gaven Nelleke en Anja al meer dan 25 keer de cursus Herkenbaar en eenvoudig tekenen in 1 dagdeel, met veel enthousiaste fans. In een van de lessen maak je verder kennis met Anja en Nelleke.

Wat maakt deze cursus anders dan andere tekencursussen?

Wat deze cursus uniek maakt is de stevige basis met de twee basisprincipes en de voortdurende koppeling met de praktijk van het werken met kinderen. Je leert niet alleen vlot zelf eenvoudig en herkenbaar te tekenen, je krijgt ook veel voorbeelden van toepassingen en oefent daar zelf mee.

Voor wie is deze cursus?

De cursus is voor iedereen die met kinderen werkt.

Leerkrachten, begeleiders bij niet-aangeboren hersenletsel en kindertherapeuten hebben de cursus al gedaan. Omdat tekenen zeer geschikt is voor het stimuleren van taalontwikkeling en ondersteunen en versterken van communicatieve functies, volgden ook veel logopedisten en ambulant begeleiders deze cursus.

Met deze e-learning richten we ons op iedereen die met kinderen werkt omdat we geloven dat kunnen tekenen een superpower is en onmisbaar is in je werk.

Wat is de waarde van de credits?

1 thema = 3 credits
special = 5 credits
1 livesessie = 2 credits
Cursus Herkenbaar en eenvoudig tekenen (12 maanden) = 20 credits

De verschillende creditbundels vind je onder Mijn profiel, hoe groter de bundel hoe meer korting.

Welke mix je maakt met je credits bepaal je zelf. Je hebt het hele jaar en zover je tegoed strekt, de tijd om je eigen mix te maken.  En kom je credits te kort dan kun je die gemakkelijk bijbestellen.

Ik heb niet genoeg credits voor een cursus, nieuw thema of livesessie

Als je niet voldoende credits hebt voor het ontgrendelen van een thema, het deelnemen aan een livesessie of het aanschaffen van een cursus, dan kun je ze op twee manieren bijkopen. Dit kan tijdens het ‘bestelproces’ en het kan bij ‘Mijn profiel’.  Er zijn verschillende bundels, bij meer credits krijg je meer korting, dit kun je zien tijdens het bestelproces.

Hoeveel credits heb ik nog?

Bij ‘Mijn profiel’ kun je zien wat je tegoed aan credits is. Als je een cursus koopt of livesessie of thema toevoegt aan je bibliotheek zie je  hoeveel credits je daarvoor inwisselt en dit wordt vervolgens ook weer direct verwerkt in je tegoed.

Hoe werken de credits?

Je credits kun je vrij besteden op Logoplein, aan thema’s, cursussen en livesessies. Je actuele tegoed aan credits vind je in Mijn Profiel.

Als je een thema wilt toevoegen aan je bibliotheek, dan kies je bij de eerste keer dat je het thema opent (vanuit de mailing bij het uitkomen van het thema of op de homepage bij ‘Alle thema’s’) voor Meer info en ontgrendelen. Als je nog credits hebt kun je die inwisselen. Heb je geen credits meer dan kun je die direct bijkopen en inwisselen.

Je kunt altijd credits bijkopen, deze blijven geldig zolang je abonnement loopt.

Credits kopen kan bij ‘Mijn Profiel’ of bij het aanmelden voor een live sessie of het ontgrendelen van een thema.

Waarom Logoplein?

Anja: “De werkdruk is hoog bij Logopedisten: Er zijn veel administratieve handelingen, contact met ouders, scholen, bij- en nascholing volgen om onze vakkennis bij te houden en last but nog least maatwerk leveren bij cliënten met diverse problematiek.

Wat mijn dag goed maakt is leuke, effectieve behandelingen geven. Dan ben ik zinvol bezig en dan heb ik minder last van werkdruk. Dat is een van de redenen dat ik Logoplein heb opgericht, een online platform voor Logopedisten die werken met kinderen met spraak-, taal- en communicatieproblemen. Een platform met behandelfilmpjes, tutorials waarin je leert tekenen van Nelleke Kaldeway, tips voor prentenboeken, spelletjes of apps en een een toegankelijk artikel. En elke maand verrassingen in de snuffelhoek.

Logoplein inspireert, scheelt je voorbereidingstijd en vergroot je werkplezier.”

Stadsleven

Taaldenkvragen bij stadsleven

  • Wat voor gebouw zie je linksonder?
  • Hoe zie je dat?
  • Wat word er allemaal gedaan in het park?
  • Waarvoor zijn er parken in een stad denk je?

Woordenschat

  • De straat
  • Het park
  • Het gebouw

Amsterdam

Taaldenkvragen bij Amsterdam

Taaldenkvragen bij Amsterdam

  • Hoe kun je zien dat dit een stad is?
  • Zijn deze huizen oud of nieuw en hoe kun je dat zien?
    • in wat voor huis woon jij zelf?
    • ziet dat huis er heel anders uit dan deze huizen?
  • Welke vervoermiddelen zie je hier allemaal?
  • Waarom is het hier zo druk? (is een stad/hoofdstad, kermis etc)

woordenschat:

  • De gracht
  • De kermis
  • Het concert
  • Uitgaan

De haven van Rotterdam

Taaldenkvragen bij de haven van Rotterdam

    • Wat is het verschil tussen deze plaat en de vorige plaat (Waddeneilanden)? (natuur, druk, meer verkeer)
    • Waarom staan er in een stad vaak meer flats?
      • Wat is een voordeel van een flat? ( veel mensen wonen op een klein oppervlak)
    • Wat zijn nog meer plekken waar mensen kunnen wonen?
    • Wat doen de mensen hier op de weg? ( op vakantie, op weg naar het werk)

Woordenschat

  • De haven
  • De file
  • Vervoersmiddelen

De waddeneilanden

Taaldenkvragen bij de waddeneilanden

Taaldenkvragen bij de waddeneilanden

  • Waarom zie je niet zoveel auto’s op het eiland?
  • Waarom is het hier in de zomer veel drukker dan in de winter?
    • Wat komen de mensen hier doen?
  • Welke sporten zie je allemaal hier? (kanoën, zeilen, paardrijden, parachutespringen, surfen)

Woordenschat:

  • Het eiland
  • De vuurtoren
  • De parachute

De duinen

Taaldenkvragen de duinen

Taaldenkvragen bij de duinen:

  • Welk seizoen is het op de plaat?
  • Waar kun je dat aan zien?
    • Wat hebben de mensen aan?
    • Wat doen de mensen?
    • Kijk eens naar de kleur van het gras en de bomen
  • Als het hier winter zou zijn zou het er dan heel anders uitzien?
  • Hoe zou het er uitzien?
    • Zou het net zo druk zijn?
    • Waarom zou het wel zo druk/niet zo druk zijn?
  • Waarom is de paal met Nijntje zo hoog?
  • Waar denk je date paal met Nijntje voor is?
  • Waarom zijn her duinen?
    • Wat ligt er achter de duinen en het strand?
    • Wat zou er kunnen gebeuren als er geen duinen zouden zijn?

Woordenschat:

  • De duinen
  • Het seizoen (de seizoenen)
  • De rotonde (verkeersplein)

TIPS

Als je aan de Communicatieve doelen werkt is het soms handig om met twee kaartjes te werken bijvoorbeeld: ‘een vraag stellen’ en ‘antwoord geven op een vraag’ en ‘ik ben aan de beurt’ en ‘de ander is aan de beurt’. Je kunt de kaartjes omwisselen in het blokje maar je kunt ook het tweede met de rug tegen het andere in een blokje zetten of een tweede blokje gebruiken (bij je bestelling kun je evt. een extra blokje bestellen).

Bij een aantal Communikaarten krijg je een behandelidee cadeau. Bijvoorbeeld bij ‘vertellen wat je van plan bent’: werken met constructiemateriaal of sensopathisch materiaal als klei of zand is een goed idee om deze functies te modellen of uit te lokken. Bij ‘een verklaring geven’ werkt het vaak heel goed als je een situatie creëert waarin het heel logisch is dat je een verklaring geeft. Bijvoorbeeld: je hebt een pleister op je vinger en je zegt: “ik heb gisteren in mijn vinger gesneden”.

DOWNLOAD BLANCO COMMUNIKAARTEN

Niet alle communicatieve functies en conversatievaardigheden zijn in een beeld te vangen. Daarom kun je hier drie blanco kaarten downloaden. Schrijf hier de functie of vaardigheid op die je mist en wilt oefenen.

 

MEER LEZEN?

•   Kingma-van den Hoogen, F. (2010) Kinderen beter leren communiceren. Maklu.
•   Gerrits, E. e.a. (2017). Handboek Taalontwikkelingsstoornissen. Coutinho.
•   Van den Dungen, L. en M. Verboog (2001).  Beginnende communicatie. Pearson Benelux B.V.

OVERZICHT COMMUNICATIEVE VAARDIGHEDEN

Welke Communikaarten zijn er?

Er zijn communikaarten bij de volgende communicatieve vaardigheden:

Communicatieve functies

1.  Vertellen wat je van plan bent
2.  Vragen naar het plan van de ander
3.  Benoemen van eigen gevoel
4.  Vragen naar het gevoel van de ander
5.  Een grapje maken
6.  Een verklaring geven
7.  Een verklaring vragen
8.  Om verheldering vragen
9.  Om hulp vragen
10. Om toestemming vragen
11. Iets beloven
12. Vragen naar de naam van iets
13. Vragen wat de ander wil
14. Iemand groeten
15. Ergens de aandacht op vestigen
16. Om informatie vragen
17. Iets toevoegen aan wat de ander zegt
18. Iemand roepen
19. Iemand waarschuwen
20. Nieuwe informatie geven
21. Om uitleg vragen
22. Aangeven dat je de ander hebt gehoord
23. Vragen om herhaling
24. Iets weigeren
25. Overleggen met de ander
26. Antwoord geven op een vraag

ConversatievaardighedeN

27. (Reageren op de ander door) Een vraag stellen
28. 
Reageren op de ander (dmv hummen)
29. Reageren op de ander met mimiek
30. Een gesprek beginnen
31. Een gesprek beginnen in de groep
32. Ik ben aan de beurt
33. De ander is aan de beurt
34. Aandacht hebben voor de spreker
35. Aandacht hebben voor de luisteraar
36. De ander uit laten praten
37. Kijken of de ander nog geboeid is
38. Onvoldoende afstand houden
39. Voldoende afstand houden
40. Oogcontact maken
41. Naar het gezicht van de spreker kijken
42. Over-en-weer gesprek voeren
43. Aansluiten bij het onderwerp
44. Bij het onderwerp blijven
45. Rekening houden met wat de ander weet

NB: In de 3e druk (december 2021) zijn de kaarten genummerd volgens bovenstaande nummering. Tip voor als je de 1e of 2e druk hebt: nummer met een permanentstift je kaarten en print het overzicht uit en voeg het erbij. In de 1e druk zaten 40 kaarten, de 5 extra kaarten zijn los bij te bestellen, mail hiervoor naar Anja.

Het overzicht op A6 formaat vind je hier.

TOELICHTING OP DE GEBRUIKTE TERMEN

In de handleiding van de Communikaarten © wordt een aantal termen gebruikt die hieronder worden uitgelegd.

Communicatieve vaardigheden

Dit zijn vaardigheden die mensen nodig hebben om met anderen in gesprek te gaan. Hier vallen de communicatieve functies en de conversatievaardigheden onder.

Communicatieve functies

Met Communicatieve functie wordt bedoeld: Het verbaal uitdrukken van een intentie of bedoeling. (L.v.d. Dungen, 2007). De spreker wil iets bereiken bij de gesprekspartner.

De drie belangrijkste communicatieve functies zijn:
•   Representatiefunctie: het vragen en geven van informatie
•   Controlefunctie: het sturen / beïnvloeden van het gedrag van een ander
•   Expressiefunctie: het in taal uitdrukken van gevoelens

Twee ‘kleinere’ communicatieve functies zijn:
•   Sociale functie: groeten en beleefdheidsformules: hallo, doeg, hoi Marjan, hé, alsjeblieft
•   Interactiefunctie: het regelen van het gesprek, de verbale interactie: ‘wat zeg je’, ‘hé Arjen, weet….’, ‘nu mag ik wat zeggen’, ‘ik weet niet wat jij bedoelt’ enz.

Conversatievaardigheden

Conversatievaardigheden zijn gespreksvaardigheden. Hieronder wordt verstaan: Alle vaardigheden die de cohesie, de samenhang van uitingen in een gesprek bevorderen (McLaughlins,1998)

Typische conversatievaardigheden zijn:
•   Beurtnemen: om beurten spreken, beurtwisselsignalen waarnemen
•   Topic-management: het introduceren, vasthouden en afbouwen van een onderwerp

Vaardigheden die naar voren kunnen komen in een gesprek, maar die ook te maken hebben met verhaalopbouw, sociale afstemming, spreekstijl, in allerlei verschillende spreeksituaties:
•   Afstemmen van een onderwerp op voorkennis en interesse van de luisteraar
•   Samenhang in een vertelling creëren
•   Aanpassen van spreekstijl aan status, leeftijd luisteraar, en aan situatie
•   Hanteren van een spreekwijze (intonatie, luidheid, woordkeuze enz.) passend bij culturele conventies

Privacyreglement

Inleiding

Wij vinden het belangrijk dat de privacy van onze patiënten en cursisten goed is geborgd. Dit privacyreglement beschrijft hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, waaronder medische gegevens.

Als u vragen heeft over het privacyreglement kunt u hiermee terecht bij uw behandelaar.

Artikel 1          Definities

In dit privacyreglement wordt aan onderstaande begrippen de navolgende betekenis gegeven:

Gegevens                   de gegevens die betrekking hebben op een persoon
Praktijk                       Burger &Scheffer, verwerkingsverantwoordelijke
Patiënt                        een patiënt bij Burger & Scheffer
Cursist                         een logopedist of andere professional die een cursus volgt bij Burger & Scheffer
Verwerking                een bewerking of geheel van bewerkingen met betrekking tot gegevens of geheel van gegevens al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens (artikel 4 lid 2 Algemene Verordening Gegevensbescherming)

Artikel 2          Toepasselijkheid

Dit privacyreglement is van toepassing op alle verwerkingen van persoonsgegevens door de praktijk die betrekking hebben op patiëntenzorg en scholing aan logopedisten of andere professionals.

Artikel 3          Doelen

De praktijk kan de gegevens verwerken voor de volgende doelen:

(i) het verlenen van logopedische zorg;
(ii) het declareren van verleende logopedische zorg bij de patiënt of zorgverzekeraar;
(iii) kwaliteitscontrole;
(iv) wetenschappelijk onderzoek;
(v) scholing aan logopedisten of andere professionals.

Artikel 4          De gegevensverwerking

4.1 Patiënten

  1. Om goede zorg te kunnen verlenen worden gegevens over de logopedische behandeling vastgelegd in een dossier. Uw behandelend logopedist heeft wettelijk een dossierplicht. De behandelovereenkomst vormt de grondslag voor het mogen verwerken van de gegevens. Alleen uw behandelend logopedist heeft toegang tot de inhoudelijke gegevens voor zover dat nodig is om goede zorg te kunnen verlenen.
  2. De behandelend logopedist stuurt altijd na afsluiten van de behandeling of tussentijds, wanneer er een specifieke aanleiding voor is, een schriftelijk verslag naar de verwijzer en/of de huisarts. Daarnaast heeft de logopedist contact met andere professionals, die betrokken zijn bij de begeleiding van het kind indien dit in het belang is van de behandeling. Door ondertekening van de behandelovereenkomst geven de ouders toestemming om informatie te delen met professionals die direct bij het kind betrokken zijn. Wanneer wij gegevens uitwisselen met derden of overleg plegen in het kader van de behandeling, zullen we u altijd vooraf verwittigen van het feit dat er overleg wordt gepleegd en gegevens worden gedeeld, zodat u per gepland contactmoment de gelegenheid hebt om vooraf uw toestemming in te trekken.
  3. Daarnaast worden de gegevens gebruikt om de verleende zorg te kunnen declareren. Medewerkers van Burger & Scheffer met een autorisatie om behandelingen te declareren hebben toegang tot het elektronisch patiëntendossier, maar hebben geen toegang tot de inhoudelijke behandelgegevens.
  4. Als zorgaanbieder is de praktijk wettelijk verplicht om te zorgen voor systematische bewaking van de kwaliteit van de geboden zorg. Dit gebeurt in de vorm van een audit. De verzamelde patiëntgegevens kunnen bij een audit worden gebruikt. Wij zullen daarbij niet meer gegevens verwerken dan nodig is. Ook worden gegevens daar waar mogelijk gepseudonimiseerd of geanonimiseerd zodat deze niet herleidbaar zijn tot individuele personen. Indien de praktijk ge- audit wordt, moeten enkele patiëntendossiers worden bekeken. Aan patiënten zal vooraf toestemming worden gevraagd voor het gebruik van het dossier ten behoeve van de audit.
  5. Als wij uw gegevens gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek zal hiervoor voorafgaand om uw toestemming worden gevraagd. Wij zullen niet meer gegevens verwerken dan nodig is voor het betreffende onderzoek. Ook worden gegevens daar waar mogelijk gepseudonimiseerd of geanonimiseerd zodat deze niet herleidbaar zijn tot individuele personen.
  6. Zorgverzekeraars kunnen in het kader van materiële controle inzage verlangen in dossiers. Een materiele controle is gericht op het vaststellen van de rechtmatigheid van de in rekening gebrachte zorg. De praktijk is gehouden om hieraan medewerking te verlenen. De zorgverzekeraars controleren op aanwezigheid van een verwijzing en type diagnose. Hierbij worden geen behandelinhoudelijke gegevens gevraagd of verstrekt.
  7. Maatschap Burger & Scheffer verzorgt cursussen aan logopedisten. Soms worden daarin filmfragmenten gebruikt van onderdelen van een logopedische behandeling. Een filmfragment met daarop een kind in beeld wordt alleen gebruikt, wanneer ouders uitdrukkelijk vooraf schriftelijk toestemming hebben gegeven voor het gebruik van het betreffende filmfragment. Deze toestemming is voorbehouden aan het tonen van het fragment in een specifieke cursus. Wanneer ouders hiervoor toestemming verlenen, wordt de schriftelijke toestemming bewaard en een afschrift meegegeven aan ouders. Deze toestemming kan altijd weer worden ingetrokken.
  8. Uw gegevens worden niet met derden gedeeld, tenzij sprake is van een van de hiervoor genoemde situaties. Indien zich een situatie voordoet die niet hierboven beschreven is, wordt u hiervan op de hoogte gesteld en wordt het privacy reglement bijgesteld.

4.2 Cursisten (logopedisten of andere professionals)

  1. Er worden persoonsgegevens verzameld t.b.v. inschrijving, betaling, organisatie en certificering van de cursist.
  2. Er worden gegevens bewaard t.b.v. de ADAP in verband met het aantonen van de rechtsgeldigheid van de toegekende geaccrediteerde punten (naam en contactgegevens en aanwezigheid op cursus)
  3. Deze opgevraagde gegevens worden niet met derden gedeeld, anders dan na uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de cursist.

Artikel 5          Beschrijving van de gegevens

5.1 Patiënten

De navolgende gegevens kunnen worden verwerkt:

  • naam;
  • adres- en contactgegevens;
  • geboortedatum;
  • BSN nummer;
  • nummer van het ID of paspoort;
  • (para)medische gegevens die relevant zijn voor de logopedische behandeling;
  • gegevens van psychologisch onderzoek;
  • gegeven van de school, waaronder een uitdraai van het leerlingvolgsysteem en/of andere toetsen;
  • naam huisarts/andere zorgverleners;
  • verzekeringsgegevens;
  • gegevens van de ouder(s)/wettelijk vertegenwoordiger.

5.2 Cursisten

  • naam;
  • adres- en contactgegevens;
  • geboortedatum en geboorteplaats;
  • kwaliteitsnummer logopedist;
  • gegevens van de organisatie/praktijk waar de cursist werkzaam is.

Artikel 6          Rechten

6.1 Patiënten

  1. Als patiënt heeft u het recht te weten dat gegevens over u worden verwerkt. Wij informeren u daarover in algemene zin door middel van dit privacyreglement. Wij, in het bijzonder uw behandelend logopedist, informeert u ook in specifieke gevallen, bijvoorbeeld als een brief aan de huisarts wordt gestuurd over de voortgang of aan het einde van de behandeling.
  2. U heeft als patiënt het recht op inzage in uw gegevens. Ook kunt u een kopie opvragen van het dossier waarin uw gegevens staan. Wij nemen een verzoek tot inzage of kopie zo snel als mogelijk in behandeling. Een kopie wordt bij voorkeur ‘in handen’ gegeven, waarbij wij vragen u te legitimeren met een geldig identiteitsbewijs. Deze voorzorgsmaatregel is om te voorkomen dat uw gegevens bij onbevoegden terechtkomen. Ook biedt het persoonlijk overhandigen de mogelijkheid om eventuele vragen te beantwoorden.
  3. U heeft als patiënt het recht om rectificatie te verzoeken als sprake is van een onjuist- en/of onvolledigheid in uw gegevens. Wij zullen eventuele onjuist- en/of onvolledigheden zo snel als mogelijk aanpassen, binnen een termijn van drie weken.
  4. Als u gegevens wilt laten vernietigen kunt u daartoe een verzoek indienen. Wij vragen u om dit verzoek schriftelijk te doen en indien het om medische gegevens gaat zo mogelijk de beweegredenen te vermelden. De behandelend logopedist beoordeelt binnen drie maanden na het verzoek of tot vernietiging wordt overgegaan. Als er een zwaarwegende reden is om het verzoek niet in te willigen, bijvoorbeeld als het informatie betreft die van aanmerkelijk belang is voor een ander dan de patiënt, kan besloten worden om niet tot vernietiging over te gaan. Als uw verzoek wordt afgewezen doen wij dat gemotiveerd.
  5. Het is mogelijk dat u als ouder van een patiënt een verklaring wil toevoegen aan het dossier van uw kind. Wij verzoeken u om deze verklaring aan uw behandelend logopedist te overhandigen zodat dit aan uw dossier kan worden toegevoegd.
  6. Bij het uitoefenen van rechten als beschreven in dit artikel geldt ten aanzien van minderjarigen en onder curatele gestelde personen het volgende:
  • Betreft het een minderjarige tot 12 jaar dan worden de rechten door de wettelijk vertegenwoordiger, doorgaans zijn dit de ouders, uitgeoefend;;
  • Betreft het een minderjarige in de leeftijd van 12 tot en met 15 jaar dan worden de rechten door de minderjarige en diens wettelijke vertegenwoordiger uitgeoefend;;
  • Betreft het een minderjarige vanaf 16 jaar dan kan de minderjarige zelf de rechten uitoefenen;;
  • Betreft het een persoon die onder curatele is gesteld dan worden de rechten door de wettelijk vertegenwoordiger uitgeoefend.

6.2 Cursisten

  1. Als cursist heeft u het recht te weten dat gegevens over u worden verwerkt ten behoeve van organisatie en registratie van het certificaat. Wij informeren u daarover in algemene zin door middel van dit privacyreglement.
  2. U kunt te allen tijde Burger & Scheffer vragen uw gegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen.

Artikel 7          Bewaartermijn

7.1 Patiënten

  1. Het dossier met behandelinformatie wordt gedurende vijftien jaar na afloop van de behandelingsovereenkomst bewaard, tenzij goed zorgverlenerschap met zich meebrengt dat de gegevens langer worden bewaard.
  2. Voor dossiers met behandelinformatie van minderjarige personen geldt dat de bewaartermijn van vijftien jaar begint te lopen vanaf de leeftijd van 18 jaar.
  3. Uitzondering op het voorgaande in dit artikel is van toepassing als op uw uitdrukkelijk schriftelijk verzoek gegevens zijn vernietigd.

7.2 Cursisten

  1. Gegevens worden niet langer bewaard dan voor het doel waartoe zij dienen, zoals hierboven genoemd onder 4.2

Artikel 8          Geheimhouding

Wij gaan vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om. Dit betekent dat wij patiëntgegevens niet aan derden verstrekken behoudens de hierna genoemde uitzonderingen. Ook leggen wij een geheimhoudingsverplichting op aan onze medewerkers. Wij hebben verwerkersovereenkomsten met externe partijen die de praktijk inschakelt ten behoeve van onze activiteiten, zoals bijvoorbeeld leveranciers van software.

Gegevens kunnen alleen aan derden verstrekt worden als:

  1. U hiervoor schriftelijk toestemming heeft gegeven, zoals geformuleerd in de behandelovereenkomst. Het gaat hierbij onder meer om het verstrekken van de gegevens die noodzakelijk zijn voor een goede zorgverlening en gegevens die verstuurd worden aan de verwijzer. Vaak is de verwijzer de huisarts;
  2. er zwaarwegende redenen zijn om het medisch beroepsgeheim te doorbreken, bijvoorbeeld als sprake is van een noodtoestand in de zin van een conflict van plichten of bij signalen die wijzen op kindermishandeling en/of huiselijk geweld; of
  3. wij daartoe gehouden zijn op grond van een wettelijke verplichting of krachtens een gedane rechterlijke uitspraak.

In alle gevallen wordt u door ons vooraf geïnformeerd.

Gegevens van cursisten worden niet met derden gedeeld, anders dan na uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de cursist.

Artikel 9          Informatiebeveiliging

Wij nemen alle passende technische en organisatorische maatregelen die redelijkerwijs mogelijk zijn om de beveiliging van uw gegevens te waarborgen. Dit betreft onder meer:

  1. het gebruik van beveiligde en versleutelde verbindingen;;
  2. het gebruik van beveiligde datadragers (PC/USB stick/externe harde schijf)
  3. papieren onderdelen van het patiëntdossier, zoals testformulieren en rapportage van derden, worden op onze praktijk in een afgesloten kast bewaard.
  4. het geven van verantwoordelijkheid aan u als patiënt / cursist om zelf informatie vast te leggen (bv. filmpjes van de behandeling, door uzelf gemaakt) of te delen (bv. het meenemen van een verslag naar de leerkracht door uzelf)

Artikel 10       Verantwoordelijke gegevens bescherming

  1. De eigenaars van Burger & Scheffer fungeren gezamenlijk als verantwoordelijken voor de gegevensbescherming.
  2. Hiermee hebben zij tot taak binnen de praktijk toezicht te houden op de gegevensverwerking en op de naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Artikel 11        Wijzigingen

De praktijk kan het privacyreglement eenzijdig aanpassen, bijvoorbeeld als de wetgeving wijzigt. Wij zullen u in dat geval via onze website www.burgerscheffer.nl  informeren.

Artikel 12        Klachten

Hoewel wij al het nodige doen om uw privacy te borgen kan het zijn dat u niet tevreden bent over de wijze waarop uw gegevens worden verwerkt. Als u een klacht heeft kunt u dit bespreken met uw behandelaar of de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris is te bereiken via www.klachtenloketparamedici.nl. Ook kan schriftelijk een klacht worden ingediend bij Ellen Burger of Anja Scheffer, zie de contactgegevens op www.burgerscheffer.nl .

Het staat u te allen tijde vrij om uw klacht bij de Autoriteit Persoonsgegevens in te dienen.

Versie d.d. 22 mei 2018

Proefbehandeling

Een proefbehandeling betekent dat we 4 tot 8 logopedische behandelingen aan uw kind geven, en daarna de behandeling overdragen aan uw eigen logopedist. De proefbehandeling is bedoeld om de beste behandelaanpak voor het probleem van uw kind te zoeken en over te dragen.

Regelmatig geven we een proefbehandeling op verzoek van een verwijzer zoals een audiologisch centrum of een Commissie van Begeleiding van een cluster-2 school. Soms geven we een proefbehandeling op verzoek van een logopedist of op verzoek van ouders.

Tijdens de proefbehandeling vragen we u filmpjes te maken van de logopediebehandeling zoals wij die uitvoeren. Deze filmpjes gebruiken we om aan uw eigen logopedist uit te leggen hoe ze de behandeling aan kan pakken. We sluiten de proefbehandeling af met beknopte rapportage. Wanneer er een uitgebreide overdracht nodig is aan uw behandelend logopedist in de vorm van een skype-afspraak of een telefonische overdracht van meer dan 20 minuten, schrijven we daarvoor een factuur. De proefbehandelingen declareren we als logopedische zitting bij uw zorgverzekeraar. De uitgebreide overdracht naar uw eigen logopedist, met uitleg van behandeltechnieken, wordt niet door uw zorgverzekeraar vergoed.

Procedure proefbehandeling

  1. U of de behandelend logopedist van uw kind neemt contact met ons op met het verzoek om een proefbehandeling
  2. Wij doen een korte telefonische intake, vaak met de behandelend logopedist, om te horen wat het probleem van uw kind is en waarom de behandeling niet vlot. Deze telefonische intake met uw behandelend logopedist is belangrijk om in te kunnen schatten of wij de expertise hebben voor het probleem van uw kind. We vragen ook eerdere rapportage bij u op om die te kunnen bestuderen.
  3. Als we denken dat een proefbehandeling zinvol is, vraagt u een verwijzing bij uw huisarts voor ‘gespecialiseerde logopedie’. We maken een afspraak voor een start van de proefbehandeling. Sommige ouders moeten een eind rijden voor de proefbehandeling. We zoeken naar een tijd die zo goed mogelijk aansluit bij uw mogelijkheden en reistijd.
  4. We starten met de proefbehandeling en gebruiken verschillende behandeltechnieken. De insteek die het beste werkt bouwen we uit in een aantal behandelingen. We vragen u steeds korte filmpjes te maken, waarbij we precies aangeven wanneer u moet starten en wanneer eindigen met filmen. Tijdens het filmen geven we uitleg aan de logopedist.
  5. We hebben een kort telefonisch overleg met de behandelend logopedist, waarin we verwijzen naar de gemaakte filmpjes.
  6. We schrijven een beknopt verslag, waarvan een exemplaar wordt gestuurd naar de huisarts, naar u en naar de behandelend logopedist.

Wanneer een uitgebreid overleg met de behandelend logopedist nodig is, dus langer dan 20 minuten en/of een extra verslag waarin de behandeltechnieken worden uitgeschreven, wordt daarvoor een factuur geschreven. Deze wordt naar u als opdrachtgever gestuurd. Het tarief voor uitgebreide rapportage of uitgebreide overdracht aan uw logopedist is € 90,00.