Snuffelhoek

snuffelhoek

Van alles om te gebruiken in je behandelingen of om je te inspireren en je eigen versie te maken.

Deze maand veel aandacht voor behandelingen met oudere kinderen.

Morfosyntaxis

Het thema vervoer leent zich bij uitstek voor het werken aan bepaalde morfosyntactische structuren. Hieronder vind je een aantal doelen. Er zitten een aantal doelen bij die passen bij een laag taalniveau. Deze kinderen hebben ook vaak een lager spelniveau. Ik heb een paar ideeën uitgewerkt.

Lader Bezig met laden...
EAD logo Duurt het te lang?

Opnieuw laden Laad het document opnieuw
| Open Openen in nieuwe tab

Taaldenkvragen bij prentenboek De grote rode bus

Lader Bezig met laden...
EAD logo Duurt het te lang?

Opnieuw laden Laad het document opnieuw
| Open Openen in nieuwe tab

DGM met oudere kinderen

Bij oudere kinderen werk ik graag met DGM omdat het veel mogelijkheden biedt om woordenschat, taalbegrip, zinsbouw en communicatie te integreren in je behandeling. Daarnaast ligt de focus vaak veel minder op het spreken maar op het handelen waardoor kinderen niet het gevoel te hebben aan het oefenen te zijn. Ik gebruik bij oudere kinderen vaak proefjes. Je zult zelf soms versteld staan van wat er gebeurt!

Een paar praktische tips voor taaldenkgesprekjes:

  • Geef elk antwoord van een kind een kans. We hebben vaak de neiging om vast te houden aan het antwoord wat wij in ons hoofd hebben.
  • Stel veel vragen als “Wat zal er gebeuren” en “Hoe komt dat denk je”. Stel je nieuwsgierig en onderzoekend op in plaats van beoordelend.
  • Laat kinderen zelf veel doen. Dat lokt uit tot vertellen en vergroot de betrokkenheid
    Let op: dit is moeilijker dan je denkt, ik stap zelf soms ook in die valkuil.
  • Laat het kind zelf aan de ouders het proefje voordoen en uitleggen.

Hiernaast zie je een stukje van een behandeling van mij waarin ik een proefje doe met een kind van 8 jaar oud.

Nog een link naar een ander proefje: speedboot https://www.proefjes.nl/proefje/056

Foto's voor een goed gesprek

In mijn blogs heb ik het al een aantal keren gehad over hoe ik gekke of bijzondere situaties in het dagelijkse leven altijd gelijk even vastleg om in mijn behandelingen over te praten met kinderen.

Bij elk nieuw thema zal ik een aantal van deze plaatjes of filmpjes delen. Hier krijg je ze geheid mee aan het denken én praten! Met het audiofragment boven de foto hoor je de vragen  die ik erbij stel.

Dit kwam ik onderweg tegen...

Taaldenkgesprekjes voeren met behulp van platen uit het boek Nederland

Bij kinderen vanaf een jaar of 6/7 gebruik ik vaak het boek “Nederland” van Charlotte Demantons. Dit boek leent zich uitstekend voor mooie gesprekken. Ik bereid vaak een paar vragen voor maar houd daar ook niet heel strak aan vast. Soms benoemen kinderen iets wat ze op de plaat zien waar je ook weer over kunt doorpraten of filosoferen.

In verband met auteursrecht mogen we de platen uit het boek hier niet delen. Ik geef hieronder bij 3 platen uit het boek taaldenkvragen, voor de herkenning  zet ik er een kleine foto bij. Ik wens je mooie gesprekken!

Tip: heb je het boek zelf (nog) niet? O.a. op Pinterest zijn de afzonderlijke afbeeldingen terug te vinden.

Taaldenkvragen bij stadsleven

  • Wat voor gebouw zie je linksonder? Hoe zie je dat?
  • Wat doet de meneer bij het zebrapad? Wat vind je daarvan? Wat zou er kunnen gebeuren?
  • Waarom zijn de honden aangelijnd op straat?
    + Wat zou er kunnen gebeuren als ze niet aangelijnd zijn?
  • Wat gaat de helikopter doen denk je?
  • Waar zou hij precies daar landen?
  • Wat is de overeenkomst (het zelfde) bij de helikopter en de ambulance
  • (wijs de blinde man aan) Wat is er met deze meneer aan de hand?
    + Waarom heeft hij een stok en een hond?
  • Hoe zou hij kunnen oversteken?
  • Waarom is het zo druk op straat?
  • Wat word er allemaal gedaan in het park?
  • Waarvoor zijn er parken in een stad denk je?

Taaldenkvragen bij Mist(schipholtunnel)

  • Wat zie je op de plaat?
  • Wat voor weer is het?
  • Hoe komen deze ongelukken?
  • Waarom zou dit een kettingbotsing heten?
  • Hoe zouden de mensen (bij de kettingbotsing) zich voelen?
  • Wat moet er gebeuren voordat de mensen weer door kunnen rijden? (wegslepen, gewonden vervoeren etc.)
  • Welke vervoermiddelen zie je allemaal op de plaat?
  • Wat is er met deze auto aan de hand? (linksonder met anwb auto erbij)
  • Wat is hetzelfde bij deze vrachtauto’s ( vervoeren allemaal etenswaren)

Taaldenkvragen bij de haven van Rotterdam

  • Waarom staan er in een stad vaak meer flats?
    + Wat is een voordeel van een flat ( veel mensen wonen op een klein oppervlak)
  • Wat zijn nog meer plekken waar mensen kunnen wonen.
  • Wat is het verschil tussen deze boten? (groter, sneller, vracht vervoeren etc.)
  • Wat doen de mensen hier op de weg? ( op vakantie, op weg naar het werk)
  • Wat is hier aan de hand? (wijs linker plaat aan) (optocht, feest)
  • Welk seizoen is het denk je? Waar zie je dat aan? (bomen, vrouw in bikini op balkon)
  • Als je naar de overkant wilt, hoe kun je daar dan komen?
  • Wat zou jij kiezen?

Leesvoer

werken met scripts - waarom werkt dat?

Naast het boek dat door Anja is aangehaald en dat de meesten van jullie vanuit je studie misschien al in je kast hebben staan, delen we hieronder twee artikelen met je. "Prentenboeken en interactiemogelijkheden"  en "Dialogisch Onderwijzen" uit een special van Het Jonge Kind.

Volgende maand meer over het werken met scripts.

 

Leesvragen bij de in deze leeshoek gedeelde artikelen:

  • Wat doe je nu al in je behandelingen?
  • Wat zijn eye-openers?
  • Wat ga je morgen uitproberen? Wat wil je onderzoeken?

Artikel Prentenboeken en interactiemogelijkheden - Aanknopingspunten om het denken te stimuleren van Myrte Gosen, 8 juli 2016

Lader Bezig met laden...
EAD logo Duurt het te lang?

Opnieuw laden Laad het document opnieuw
| Open Openen in nieuwe tab

Artikel uit Het Jonge Kind - special Goede gesprekken met jonge kinderen uit 2016

Lader Bezig met laden...
EAD logo Duurt het te lang?

Opnieuw laden Laad het document opnieuw
| Open Openen in nieuwe tab

Verkeer en vervoer

Anja en Nelleke nemen je mee van A naar Beter

Deze maand draait alles om verkeer en vervoer. Nelleke leert je vervoersmiddelen tekenen, Anja geeft je leuke behandelideeën. Je krijgt behandeltips bij de app van de maand en ziet hoe je het prentenboek van de maand interactief kunt voorlezen. Heel veel plezier en veel inventieve behandelingen.

Hartelijke groet, Anja en Nelleke

Inventief behandelen met Anja

Anja deelt een aantal geheimen van haar voorbereiding: onmisbare achtergrondliteratuur, originele materialen en bronnen voor behandeldoelen. Om gelijk toe te passen in je behandelingen.

Tekenen met Nelleke

Vervoersmiddelen bestaan voornamelijk uit lijnen en varianten van rechthoeken. Teken mee met Nelleke om onze fictieve logo Jeanine op haar werk te krijgen! Een auto, een scooter en... krijg dan toch eindelijk die lastige fiets in de vingers!

App van de maand

Met deze app van de maand krijg je ze zeker aan de praat.

Anja laat zien wat je er allemaal mee kunt, van het oefenen van zinsconstructies  tot 3- of 4-woordzinnetjes uitlokken en nog veel meer.

Prentenboeken

Sommige prentenboeken mogen niet ontbreken in je boekenkast. Anja laat zien hoe je dit prentenboek interactief kunt voorlezen met allerlei taaldenkvragen. Kijk de kunst af en download de taaldenkvragen om zelf te gebruiken in je behandeling.

Snuffelhoek

Hier vind je diverse content rond het thema, extra behandelfragmenten, materialen om zelf te gebruiken. Als we niet weten waar het bij past, dan past het altijd nog in de snuffelhoek.

Leesvoer

Wat is de wetenschappelijke onderbouwing bij het gebruik van scripts? Anja verwijst naar het boek Taaltherapie voor kinderen (zie onderdeel inventief behandelen met Anja). Is er nog meer recente literatuur bij het gebruik van scripts in je behandeling?

App van de maand

Met deze app krijg je ze zeker aan de praat

Bij het thema voertuigen en nog wat breder reizen denk ik meteen aan Fiete world. Een leuke interactieve app waarin kinderen de wereld kunnen rondreizen in verschillende voertuigen en waarin ze heel veel zelf kunnen doen. Voor een indruk van hoe de app eruit ziet  en wat de mogelijkheden zijn kun je de video van meester Sander hiernaast bekijken. Ik gebruik de app bij kinderen voor de volgende logopedische doelen:

  • Enkelvoudige volledige zinnen maken bijvoorbeeld met een nabepaling bijv. De man met helm op gaat naar de wc. De een vertelt en de ander voert de opdracht uit.
  • Samengestelde zin met ‘want’ of ‘omdat’ bijv. oma stapt in de helikopter want ze wil naar de overkant of hij stapt in de boot omdat hij de schat wil zoeken
  • Communicatieve functie: vertellen wat je van plan bent te gaan doen. Bijv. Ik ga de boom omhakken.

Nog een paar tips voor het werken met de app:

  • Als ik de app aan ouders meegeef maak ik vaak een kort filmpje om te laten zien hoe ik het in de behandeling aanpak en hoe zij het thuis dus ook kunnen aanpakken.
  • Geef je logopedische doel(en) aan ouders. Schrijf ze op een memobriefje voor kind en ouders en zeg tegen ouders dat het belangrijk is om het samen met het kind te doen. Als kinderen de app alleen doen is dat leuk maar dient het geen logopedisch doel.

Prentenboeken

 

Garage gust

Wat een leuk prentenboek bij het thema Vervoer! Er is voor kinderen veel te zien en te benoemen. En je kunt aan de hand van taaldenkvragen leuke gesprekjes voeren.

Lader Bezig met laden...
EAD logo Duurt het te lang?

Opnieuw laden Laad het document opnieuw
| Open Openen in nieuwe tab

Meer prentenboeken bij het thema Vervoer

Max en de auto

Prentenboekje met een eenvoudig maar echt verhaal voor de kleintjes. De tekst bestaat uit twee- en driewoordzinnetjes. De emoties zijn herkenbaar in beeld gebracht. Veel kinderen zijn dol op dit boekje. Helaas is het niet meer (nieuw) verkrijgbaar.

 

 

Piep wil oversteken

Piep wil oversteken maar het licht staat op groen. Wanneer mag hij eindelijk oversteken? Boek geschikt voor jonge kinderen en kinderen met een zwak taalbegrip. Er komen veel verschillende voertuigen in voor. Veel herhaling van zinnen waardoor kinderen na een paar keer lezen de zin kunnen herhalen.

 

 

Voor iets oudere kinderen: De grote rode bus

De grote rode bus zit vast. Hoe komt dat en wie kan er helpen. Boek met herkenbare platen en veel herhalen van bepaalde zinsstructuren. Je kunt dit boek ook gebruiken bij Spraak voor het oefenen van het woord STOP. Ook geschikt voor taaldenkgesprekje (zie snuffelhoek).

Inventief behandelen met Anja

 

Ga je mee de weg op?

Inspirerende behandelideeën van Anja, met originele materialen en handige voorbereidingstips.

Basiswoordenlijst Amsterdamse Kleuters (BAK)

In mijn voorbeeld kies ik 10 woorden uit de BAK. Dit zijn alle woorden bij het thema Verkeer/vervoer uit de BAK:

de achterbank
achterin
het achterlicht
de benzine
de bestuurder
de bocht
de conducteur
de halte
de helikopter
inhalen
inladen
de koets
de locomotief
de machinist
het metrostation
onderweg
het ongeluk
op weg
opschieten
per bus
de rails
razen
de remmen
de rit
de strippenkaart
sturen
terechtkomen (plaats)
uitkijken
uitladen
de vaart (snelheid)
veilig
verdergaan
de verhuiswagen
het verkeer
het verkeersbord
vervoer
vervoeren
het vervoermiddel
via
de voorbank
voorbij (verder)
het voorlicht
de vrachtwagen
de vuilniswagen
weggaan

 

Autowegtape

Die leuke tape kreeg ik van een ouder en vond ik ook bij de Flying Tiger voor 1 euro.

Hebben ze het niet meer bij Flying Tiger? Kijk bij speelgoedwinkels zoals Pinokkio in Utrecht of Lobbes.nl

 

Boek Taaltherapie voor kinderen

Het boek Taaltehrapie voor kinderen van Leen van der Dungen is onmisbaar voor logopedisten die werken met kinderen met TOS. In mijn voorbeeld verwijs ik naar het hoofdstuk over scripts.

Kinderen met taalontwikkelingsstoornissen krijgen al decennialang veel wetenschappelijke aandacht. De behandeling van taalgestoorde kinderen door logopedisten gebeurde echter veelal intuïtief. Pas de laatste jaren is er meer wetenschappelijke belangstelling voor ontstaan. Taaltherapie voor kinderen met taalontwikkelingsstoornissen sluit daarop aan en biedt handvatten voor het geven van evidence based taaltherapie.

ISBN 9789062834990
Uitgever Coutinho

De snelwegpuzzel kost maar een tientje!

De snelwegpuzzel is te koop bij speelgoedwinkels en hier bij Wehkamp. Voor een tientje krijg je veel behandelplezier.

Tip: als je hem vindt koop er dan gelijk twee, dan kun je er eentje uitlenen aan ouders. Wij hebben van diverse spellen en boeken een uitleenexemplaar in de kast staan, sticker erop en uitlenen maar.

Behandelfragment met de snelwegpuzzel

Tekenen met Nelleke

Jeanine moet naar haar werk, maar welk vervoersmiddel zal ze kiezen?

Van die echte dilemma’s als logopedist, we kennen het allemaal... welk vervoersmiddel neem je om op je werk te komen? Jeanine overweegt echt alles, van luchtballon tot vliegtuig, zelfs haar oude brommertje komt voorbij. Pak je potlood en stift erbij en leer vervoersmiddelen tekenen in een sneltreinvaart!

Op de fiets, met de scooter, verschillende soorten auto's en in de lucht: teken mee met de clips hieronder.

Jeanine

Fiets

Auto's

In de lucht

Scooter

Jeanine

hier nog twee bonusclips

De man van Jeanine wil wel met de trein, of toch met de bakfiets?

Trein

Bakfiets