Van oefening naar spontaan? Drie tips voor de transfer

inventief-transfer

door Anja Scheffer

NU ALLEEN NOG IN DE PRAKTIJK BRENGEN...

Het is geweldig als je client tijdens de behandeling de doelklank of -zinscontructie gebruikt. Maar dat is pas het begin. De grootste stap is vanuit deze gestructureerde sessie naar spontane situaties. Ik weet dat dit cruciaal is en tegelijkertijd vind ik het vaak een zware dobber. Daarom deel ik graag 3 tips voor de transfer met je. 

Van oefening naar spontaan? Drie tips voor transfer 

Misschien herken je het volgende: Je weet dat het kind de doelklanken of doelconstructies bij jou in een oefensituaties goed kan toepassen maar je hoort van ouders of leerkracht dat het kind nog steeds hele korte zinnen maakt of de doelklanken niet inzet. Wat frustrerend is dat!

Het toepassen van het geleerde in andere situaties is een cruciaal onderdeel van de therapie. Maar hoe krijg je een goede transfer voor elkaar?

Hieronder geef ik drie tips die het kind helpen om doelklanken of -zinnen in andere situaties te gebruiken.

  1. Geef het kind expliciete feedback op zijn spraak. Het is belangrijk dat een kind exact weet welke productie goed was. Het is belangrijk dat dit vooral positieve feedback is. De verhouding positieve feedback versus corrigerende feedback zou ongeveer 5:1 moeten zijn.  Een voorbeeld van expliciete positieve feedback is: “Dat is een mooi slanggeluidje/mooie rollende R”.
  2. Bedenk oefeningen/oefensituaties waarin het voor het kind steeds iets moeilijker wordt om het geleerde toe te passen. Als de stapjes klein genoeg zijn, wordt het kind uitgedaagd en niet ontmoedigd.
    - Voor het toepassen van een correcte s is lezen bijvoorbeeld makkelijker dan vertellen.
    - Het beantwoorden van vragen (bijvoorbeeld a.d.h.v billetjes blootspel) is makkelijker dan vertellen bij een prentenboek.
    - Vertellen bij een prentenboek (platen) is makkelijker dan zelf een verhaal vertellen.
    P.S. de My Story app voor de iPad is hier ook heel goed voor te gebruiken. 
  3. Bedenk samen met de leerkracht of leidster van de peuterspeelzaal situaties waarin het kind de doelklank of doeluitingen een aantal keren achter elkaar kan gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan het toepassen van de f/v bij het uitdelen van bekers, scharen etc. in de klas ("Voor jou") of aan het toepassen van de k bij het roepen van medeleerlingen in de rij ("Kom maar", "Jij mag komen").

Deze tips sluiten aan bij de principes van Inventief behandelen.

Ik wens je veel succes met de transfer!


Geïnspireerd door deze tips?

Meld je aan en ontvang Anja's inventieve behandelideeën voortaan per mail.


Vraag een gratis account aan voor Logoplein en word ook een inventieve logopedist.