Drie ideeën voor het gebruik van filmpjes in de behandeling

Filmpjes-logopedie

door Anja Scheffer

DE KRACHT VAN FILMPJES

Iedereen kijkt graag filmpjes, daarom maak ik er vaak gebruik van tijdens mijn behandeling of in het kader van mijn behandeling. In deze nieuwsbrief vertel ik hoe je filmpjes kunt inzetten.
En goed nieuws: De workshop Inventief behandelen is geaccrediteerd door het Adap voor 3 punten!

Drie ideeën voor het gebruik van filmpjes in de logopedische behandeling

Tijdens behandelingen maak ik steeds vaker gebruik van digitale middelen via mijn laptop of via de iPad. Ik schreef al eerder over de My Story app en hoe je digitale middelen kunt gebruiken bij oudere kinderen. Ook het maken van filmpjes samen met kinderen is een effectieve manier om te oefenen. Ik stuur ze vervolgens naar de ouders als huiswerk. Gewoon met mijn telefoon of iPad.
Hieronder lees je 3 ideeën voor de inzet van filmpjes bij de behandeling

1. Als kennismaking
Soms krijg je jonge kinderen in behandeling die heel verlegen zijn en de eerste paar behandelingen niets zeggen. Een filmpje kan helpen om jou beter te leren kennen. Ik maak dan vaak een kort filmpje van ca. 2 minuten waarin ik het kind bij naam noem en een kort ‘kennismakingsgesprekje’ doe met behulp van een paar knuffels. Dit stuur ik naar de ouders om samen met hun kind te kijken. Mijn ervaring is dat kinderen dat heel leuk vinden en de volgende keer in mijn behandelkamer al veel vrijer zijn.

2. Als auditief/visueel bombardement
Geef in plaats van een auditief bombardement ook een visueel bombardement mee door een filmpje te (laten) maken terwijl je de woordenlijst inspreekt. Een voordeel is dat kinderen ook visuele informatie krijgen over de plek of de wijze waarop de klank gemaakt wordt. Tip: laat ouders het filmpje van het auditief/visueel bombardement met hun telefoon maken tijdens de behandeling. Dan kost het jezelf geen tijd.

3. Als kijkopdracht bij een verteltaak
Film de vertelopdracht of een gesprekje met het kind. Stuur het filmpje naar kinderen en/of ouders en geef er een opdracht bij. Voorbeeld van opdrachten: ‘schrijf op welke vragen je stelde’ of  ‘tel het aantal keren dat je een mooie s maakte’
Tijdens de behandeling van een meisje van 9 jaar heb ik een filmpje gemaakt toen zij bij een fotokaart een nieuwsitem voor het jeugdjournaal mocht presenteren. Samen met de ouders heeft zij vervolgens naar het filmpje gekeken en beoordeeld hoe ze de geoefende klanken toepaste in dit filmpje.

Heb jij nog leuke ideeën voor het toepassen van filmpjes voor je behandeling? Laat het me weten.

Veel succes met het maken van filmpjes!


Geïnspireerd door deze tips?

Meld je aan en ontvang Anja’s inventieve behandelideeën voortaan per mail.