Drie tips voor materiaal en spelideeën om aan communicatieve functies te werken

door Anja Scheffer

Kinderen met communicatieve problemen hebben mijn hart.

Ik heb er al diverse blogs over geschreven. Werken aan de Communicatieve functies en conversatievaardigheden is altijd een uitdaging, maar o zo belangrijk.

Er is voor de pragmatiek geen kant-en-klaar materiaal of methode. Toch heb je waarschijnlijk meer dan genoeg materiaal in jouw kast waarmee je kunt werken aan de Communicatieve functies.


Als ik aan een bepaalde communicatieve functie ga werken is het belangrijk om situaties te kiezen waarin het heel natuurlijk is om die specifieke communicatieve functie te gebruiken. Ik schreef al eerder deze blog over het uitlokken van Communicatieve functies.

Ik geef je deze drie tips voor materiaal of spelideeën om aan de Communicatieve functies te werken:

  1. Restaurantje spelen
    Doelen: vragen wat de ander wil en doorvragen op de bedoeling van de ander.
    Pak je serviesje en eetspullen uit je kast, dek een tafeltje en maak een restaurantjemenukaart. Wees eerst zelf de ober en model het vragen wat de ander wil en doorvragen op de bedoeling van de ander. Bijvoorbeeld 'Wil je pizza met salami of met champignons?' Of: 'Wil je kipfilet of een kippenpoot?' Daarna is het kind ober en ben jij de klant.
  2. Kies materiaal waarin het kind geïnteresseerd is
    Je probeert natuurlijk vaak zo veel mogelijk aan te sluiten bij de interesses van het kind. Maar als je een bepaalde communicatieve functies wilt uitlokken zoals Vragen om een actie of voorwerp of Vragen om herhaling, moet je dus iets kiezen wat het kind heel leuk vindt. Waardoor het kind heel gemotiveerd is om te vragen om een actie of herhaling. Materiaal uit mijn kast dat ik vaak hiervoor gebruik is: bellenblaas, pistooltje met pijltjes met een zuignap eraan om op het raam te schieten, een waterglijbaan, rozijntjes of iets anders eetbaars.
  3. Coöperatieve spelletjes lokken overleg en vragen om uitleg uit
    Bij iets oudere kinderen wil je ook graag dat ze gaan vragen om uitleg en gaan overleggen. Daar zijn coöperatieve spelletjes heel geschikt voor. Ik heb het spel Max de Kat waarbij je samen dieren moet redden en ook Karuba. Hier moet je samen schatten vinden voordat de piraten er zijn. Dit werkt supergoed: zet een spel op tafel dat het kind niet kent en zeg: “Jij mag beginnen.” Dat creëert echt een situatie waarin het kind moet vragen om uitleg. Als je dan start met het spel, is de spelregel dat je steeds moet overleggen wat je gaat doen als je aan de beurt bent. Het voordeel bij het spelen van zo’n spel is dat je zelf steeds in jouw beurt het goede gedrag kunt modellen.

Ik wens je veel verrassende gesprekjes toe in je behandeling!


Geïnspireerd door deze tips?

Meld je aan en ontvang Anja's inventieve behandelideeën voortaan per mail.


Vraag een gratis account aan voor Logoplein en word ook een inventieve logopedist.