door Anja Scheffer
Even wat inspiratie om het schooljaar te starten
In deze blog deel ik 3 tips voor huis- tuin- en keukenvoorwerpen waarmee je op een natuurlijke manier een bepaalde communicatieve functie uitlokt..
Drie tips voor huis- tuin- en keukenvoorwerpen waarmee je communicatieve functies uitlokt
1. Om hulp vragen
Doe voorwerpen in dozen of bakjes die het kind niet zelf kan openmaken. Ik heb bijvoorbeeld een bal waar ik iets in kan doen waardoor hij rammelt als je ermee schudt. Deze bal is heel lastig open te maken. Kinderen zijn vaak nieuwsgierig en willen weten wat erin zit. Ze zullen dan sneller om hulp vragen. Ook kleipotjes, potjes bellenblaas of kistjes zijn vaak niet makkelijk door kinderhandjes te openen.
2. Ergens de aandacht op vestigen en Een verklaring vragen
Gooi kapotte kopjes, bordjes etc. niet weg. Ik heb een doosje met allemaal kapotte spulletjes, zoals een gebroken schoteltje, een playmobilpoppetje dat een arm mist, een lekke ballon, etc. Het zal de aandacht van het kind trekken en het kind zal vragen stellen. Als ik een feestje heb gevierd laat ik de slingers vaak hangen: geheid dat kinderen vragen waarom er slingers ophangen.
3. Vragen naar de naam van iets
Verzamel voorwerpen waarvan niet direct duidelijk is wat het is. Ik heb bijvoorbeeld een ontnieter, een Tipp-Ex roller en een lip trekkracht meter. Andere voorwerpen kunnen zijn: krukkentrekker, pannengreep voor kampeerpannen en allerlei gereedschap. Doe de voorwerpen in een zakje of doos en pak er om de beurt een voorwerp uit en vertel er iets over. Als je het ondersteunt met de Communikaart vragen naar de naam van iets zal je cliëntje hoogstwaarschijnlijk gaan vragen: “Wat is dat?”
Ik wens je leuke interactieve behandelingen toe!
Geïnspireerd door deze tips?
Meld je aan en ontvang Anja’s inventieve behandelideeën voortaan per mail.