Drie tips voor het werken met het spiksplinternieuwe boek ‘Sinterklaas’ van Charlotte Dematons

door Anja Scheffer

Het nieuwe boek van Charlotte Demantons: ik werd heel blij toen ik het boek in de winkel zag liggen en ik heb het direct gekocht. Ik hoop dat veel van jullie dat ook gedaan hebben want ik heb begrepen dat het boek binnen 2 weken uitverkocht was. Is het je niet gelukt dan hoop ik dat het volgend jaar lukt want het is echt de moeite waard!

Ik gebruik het voor verschillende behandeldoelen.

Dit zijn drie doelen waaraan je kunt werken met behulp van het boek Sinterklaas:

1. Communicatieve vaardigheden

Een boek met zoveel leuke aansprekende tekeningen lokt bepaalde communicatieve functies en conversatievaardigheden uit. Ik noem er een paar:
* Aandacht vestigen: Zoek een plaat uit het boek en wijs iets aan en vertel daarover. Wacht daarna tot het kind ook iets aanwijst en wil vertellen.
* Je kunt dit om de beurt doen zodat je ook aan het beurtnemen werkt.
* Ook antwoord geven op een vraag kun je uitstekend oefenen ..

2. Taaldenken

Het boek leent zich uitstekend voor allerlei taaldenkvragen op allerlei niveau’s bijvoorbeeld bij de plaat het Pakhuis: Wat doen de Pieten? (niveau 2) en Waarom is het pakhuis van Sinterklaas zo groot? (niveau 4). Ik maak vaak een foto van (een deel van) de plaat en stuur die naar ouders met een aantal vragen.

3. Begrijpend luisteren en vertellen

Het boek is heel geschikt voor omschrijven en raden: Om de beurt beschrijf je een voorwerp of een situatie van een plaat die je gekozen hebt. De plaat met alle slaapkamers in de Pietenflat is heel geschikt voor deze oefening: De ander moet goed luisteren en raden. Degene die aan de beurt is om te vertellen mag natuurlijk niet aanwijzen en ook niet teveel verklappen.

Ik wens je veel behandelplezier in de sinterklaastijd toe!


Geïnspireerd door deze tips?

Meld je aan en ontvang Anja’s inventieve behandelideeën voortaan per mail.