Drie tips voor doelgerichte behandelingen tijdens Sinterklaas

inventief-sinterklaasdoor Anja Scheffer

INVENTIEVE BEHANDELINGEN TIJDENS DE FEESTMAANDEN (1)

De periode van half november tot eind december ervaar ik niet als de meest efficiënte behandelperiode. Het is een drukke en hectische tijd, de kinderen hebben minder concentratie, maar toch wil je je tijd nuttig besteden. In deze nieuwsbrief lees je hoe ik rondom Sinterklaas toch vasthoud aan mijn doelen.

Drie tips voor doelgerichte behandelingen tijdens Sinterklaas

Normaal gesproken kies je materialen bij je behandeldoelen. Toch zijn er situaties waarin je juist het materiaal als uitgangspunt wilt gebruiken, bijvoorbeeld in de aanloop naar 5 december als de kinderen helemaal hyper zijn van Sinterklaas.

En waarschijnlijk heb je zelf ook allerlei leuke sinterklaasspullen die je graag uit de kast haalt. Dit hoeft zeker niet ten koste te gaan van de doelgerichtheid van je behandelingen. Het vraagt gewoon een beetje inventiviteit.

Zou je eerst voor de productie van /gl-/, poppetjes van een glijbaan laten glijden, nu laat je natuurlijk de pietjes van het dak glijden.
Ik heb zelf een Pietenhuis van stevig karton. Hier passen de meubeltjes en poppetjes van Playmobil in Daarnaast heb ik een klein jutenzakje met allemaal kleine cadeautjes in verschillende maten, vormen en kleuren. Die kan ik de hele dag gebruiken in al mijn behandelingen.

Spraak
  • Produktiewoord “gooi”: het kind mag steeds een cadeautje door de schoorsteen gooien terwijl hij gooi zegt.
  • Metafonolgische oefening: Hoort het kind een S? Dan mag het een cadeautje in de zak doen.
Zinsproduktie
  • Zinsconstructie van zinnen met twee bijwoordelijke bepalingen van plaats (OndWBB): Richt het huis boven en onder ongeveer hetzelfde in met een bed, een stoel, een tafel en een plant. Sint geeft opdrachten aan Piet waar de pakjes moeten liggen: “Dit pakje moet boven/beneden onder de tafel/op de stoel/ naast het bed” De logopedist en het kind zijn om de beurt Sinterklaas.
Communicatieve functies
  • Vragen om informatie: Sinterklaas moet vertellen waar Piet de pakjes moet verstoppen. De sint wacht met vertellen tot Piet vraagt waar ze moeten. Het kind en de logopedist zijn om beurten Piet.
  • Vragen om verduidelijking: Sinterklaas vertelt waar de pakjes moeten maar hij is te algemeen in zijn aanwijzingen. Hij zegt bijvoorbeeld “deze moet daar”. Piet moet vragen om verduidelijking om het goede pakje op de juiste plek te kunnen verstoppen bijv. “Waar moet het pakje?” of “Welk pakje?”

Veel succes met Inventief behandelen tijdens de Sinterklaasperiode!  


Geïnspireerd door deze tips?

Meld je aan en ontvang Anja's inventieve behandelideeën voortaan per mail.


Vraag een gratis account aan voor Logoplein en word ook een inventieve logopedist.