Drie tips, omdat saaie spraakoefeningen veel leuker kunnen

door Anja Scheffer

spraakoefeningen leuker maken

LEUKER KUNNEN WE HET WÉL MAKEN!

Aan het begin van het nieuwe jaar wil ik jullie allemaal een mooi, inspirerend en gezond 2019 wensen! Ik heb alweer veel nieuwe ideeën voor dit jaar. Ik heb al vaak het verzoek gehad een vervolg op Inventief behandelen te ontwikkelen, daar ben ik druk mee bezig. Ook hoor ik regelmatig de behoefte aan een workshop over het betrekken van ouders bij je behandeling, dat is waar ik zelf veel extra winst zie. Via de website en mijn nieuwsbrief zal ik jullie ook op de hoogte houden.

Hieronder deel ik mijn tips om saaie Spraakoefeningen leuker te maken zonder dat het veel tijd kost.  

3 x 3 tips om saaie spraakoefeningen leuker te maken 

Je ontkomt er soms niet aan om een kind plaatjes te laten benoemen of woorden in te oefenen. Je denkt dan misschien: “Het moet nu even saai, het is niet anders”. Is dat zo? Wij hebben in onze praktijk een busje met munten, een koffertje vol Fisher-Price poppetjes, mooie stenen en spelletjes met kaartjes etc  Deze materialen gebruiken mijn collega en ik dagelijks om snel oefeningen “op te leuken”.
Ik deel graag mijn tips hoe je saaie spraakoefeningen leuker kunt maken zonder dat het veel tijd kost.

Voor oefenen op woordniveau
  1. Als je plaatjes van de doelwoorden hebt, leg dan munten of mooie stenen op de plaatjes. Het kind mag door het benoemen van de plaatjes “de schatten” verzamelen voor in de schatkist.
  2. Nog een idee voor klanken op woordniveau: Maak van je A4 met plaatjes (bijv. van logo-art) snel een ganzenbord met bijbehorende opdrachten: beurt overslaan, nog een keer gooien, put etc. (zie foto).
  3. Verstop de kaartjes die je wilt laten benoemen in het zand of in de kamer en laat het kind ze opzoeken.
Voor oefenen klanken op zinsniveau
  1. Leg de kaartjes met de doelwoorden omgekeerd op tafel en laat het kind 2 kaartjes pakken en daarmee een gekke zin maken.
  2. Een andere tip voor toepassing klanken op zinsniveau is om kinderen zelf zinnen te laten bedenken met zoveel mogelijk woorden die met de doelklank beginnen (vanaf 6 à 7 jaar). Maak er een wedstrijdje van: Wie maakt de leukste zin. Een meisje van 7 dat ik behandelde voor een interdentale s maakte de volgende zin: “zes Zwitserse zakmessen stonden op stoere slippertjes te swingen”.
  3. Je kunt ook om de beurt een zin maken met het doelwoord maar let op, het moet een echt verhaal worden.
Voor jonge kinderen

Bij jonge kinderen is het soms best lastig om snel en efficiënt een spraaktest (bijv. NaO) af te nemen. Het helpt dan vaak om het benoemen van de plaatjes te belonen. Je kunt dit doen door:

  1. voor elk plaatje dat het kind benoemt een poppetje neer te zetten;
  2. het kind voor elke plaatje dat hij/zij benoemt een munt in de spaarpot te laten doen;
  3. een kaartje te geven voor elk woord dat het kind benoemt, waar jullie later weer een spelletje mee gaan doen (zelf gebruik ik hier bijvoorbeeld vaak Kroko loko voor).

Zorg wel voor veel poppetjes, stenen, munten en plaatjes! Overigens is mijn ervaring dat kinderen op een gegeven moment de beloning vergeten en “gratis” benoemen.

Ik wens je veel inventieve behandelingen toe.


Geïnspireerd door deze tips?

Meld je aan en ontvang Anja’s inventieve behandelideeën voortaan per mail.