door Anja Scheffer
KLEI HET MAAR!
Er zijn materialen die ik niet kan missen. Een daarvan is Play-Doh (klei). In deze nieuwsbrief deel ik drie tips voor het gebruik van Play-Doh in je behandeling.
Drie ideeën voor inventieve behandelingen met Play-Doh
Ik ben dol op klei. Ik hou van sensopatisch materiaal, net als veel kinderen trouwens. Je kunt het heel goed gebruiken voor doelgerichte behandelingen. Van klei kun je alles maken. Alles wat ik nodig heb, maar niet heb, dat klei ik. Dus koekjes, drolletjes, ballen, slingers en dergelijke klei ik zelf of laat ik kleien door het kind.
Drie behandelideeën voor Play-Doh:
1. Communicatieve functies
Bij heel veel communicatieve functies kun je Play-Doh gebruiken. Bijvoorbeeld vragen om informatie als je samen aan het kleien bent. “Wat maak jij?” of “Wat is dat?” Zorg dat je het eerst een aantal keren modelt en vraag eventueel aan ouders of ze het kind willen helpen om de communicatieve functie te gebruiken. Andere communicatieve functies waarvoor je Play-Doh kunt gebruiken zijn: aangeven wat je van plan bent om te gaan doen, commentaar geven op wat de ander doet.
2. Zinsbouw
Er zijn leuke extra’s bij Play-Doh te koop (ogen, handen voeten, petten etc.) waarmee je grappige poppetjes kunt kleien. Je kunt hiermee bijvoorbeeld aan deze zinsbouwdoelen werken:
– OndWVC: ‘Die heeft een hoed’ of ‘Poppetje heeft armen’
– BepBvZn : ‘Die heeft een groene pet’, ‘Die heeft een roze mond’
– BvZn: ‘Die heeft lange armen’ of ‘Die heeft blauwe armen’
Maak foto’s van de poppetjes. Beschrijf om de beurt het poppetje op de foto, de ander moet het maken. Het poppetje moet er net zo uitzien als op de foto.
3. Spraak
Bij de produktiewoorden bij Hodson en Paden maak ik van Play-Doh vaak ‘kak’ of ‘koek’ of maak ik een “blote” egel waar ik prikkertjes in kan steken “prik”, zodat het een echte egel wordt.
Ik wens je veel inventieve behandelingen toe!
Geïnspireerd door deze tips?
Meld je aan en ontvang Anja’s inventieve behandelideeën voortaan per mail.